Ben een tijdje gestopt, maar nu toch weer bezig met mijn website TeenFM. Nu de kerst er al een beetje aan zit te komen, wil ik ongeveer 1 week van te voren een leuke kerst achtergrond. Mijn idee was om witte sneeuwvlokjes over de al bestaande blauwe achtergrond vallen:
Dus over de blauwe achtergrond wil ik witte sneeuwvlokken. Hoe kan ik dit het beste doen in CSS? De juiste sneeuwvlokken kan ik zo vinden, bijvoorbeeld op deze site http://www.scri8e.com/h/xmas/CICED/SnoAni/ :P
Maar hoe moet ik het in de CSS inpakken, dus de huidige blauwe achergrond houden maar de gif er over heen.
Ik zou in iedergeval zeker niet aan javascriptjes beginnen die sneeuwvlokken naar beneden laten dwarrelen. Gezien de berekeningen die er gemaakt worden om ze omlaag te laten komen * het aantal sneeuwvlokken, gaat dit zeker wel wat rekenkracht van de CPU vereisen.
Resultaat, de browser krijgt het behoorlijk druk en video's kunnen schokken (ook in ander tabblad) en je browser wordt wat trager. Op een single-core processor is het helemaal om te huilen dan op een quad-core omdat je echt 90% van de CPU zit op te vreten aan zo iets onnodigs. En met zulke onnodige traagheid wil je toch niet je bezoekers opzadelen?
Maar goed, je gebruikt een gif'je, niks mis, maar vinden je bezoekers dit ook tof? Het kan ook erg afleidend zijn.
Dit geheel is geschreven voor anderen die ook iets dergelijks van JS van plan zijn. Maar ik raad wel aan (jQuery is een mooie) om de sneeuw togglebaar te maken :P.
Je kan ook -als je geen multiple backgrounds wilt gebruiken- kiezen om een extra divje (of span of i of wat voor tag dan ook) aan te maken. Geef deze dan position: absolute; mee, zet het met z-index op de achtergrond en maakt de volledige breedte (top:0;right:0;bottom:0;left:0;)
Bedankt voor de reacties allemaal!
Even als reactie op Aar, ik was het niet van plan om het met javascript te doen ;). Je hebt wel gelijk. Hoe dan ook, ik wou iets doen om mijn site in kerst sferen te brengen en heb wat rond gevraagd, waar dan toch wel iets als "waarom doe je geen sneeuw op de achtergrond" uit kwam. Wou het dus even uitproberen, misschien is het wel niks aan, dan haal ik het ook zo weer weg.
Nogmaals bedankt, ik ga is wat experimenteren met alles :) Jullie horen snel weer of het gelukt is :)
Ik denk dat dingen als je logo 'ondersneeuwen', zoals hier op phphulp, en andere winter-zaken op de achtergrond, beter bevallen dan irritante bewegende sneeuwvlokjes. Ik persoonlijk wordt er in ieder geval geïrriteerd van al die bewegingen
Ik zou graag hulp willen, ook ik wil graag op mijn forum iets aan de kerstsfeer doen. http://www.private-eye.nl.
Op de hoofdpagina zou ik wat liggend sneeuw willen en onder logo is er ruimte voor een plaatje, maar hoe doe ik dat?