Beste mensen,

Een reactie uit een tutorial van deze site zette mij aan het denken.

Wouter J zegt namelijk:
Er is in bespreking bij de regering dat we toestemming moeten vragen per cookie. Dat is misschien, met oog op de toekomst, handig om te vermelden.

Er zijn al langer inderdaad plannen omtrent cookies, maar ik vraag me nu af: Hoe kunnen cookies nou schadelijk zijn zoals sommige beweren. Ik snap dat ze privacy kunnen schenden omdat je er browser gedrag mee kan tracken.

Weet iemand hier meer over?

Ja, dat zou zomaar kunnen.

[size=xsmall]Toevoeging op 06/01/2012 22:57:54:[/size]

Ik schok trouwens wel van de trackers op w3schools.com.

Cookies kunnen ook gebruikt worden voor het opstellen van bezoekersprofielen en het volgen van surf- en zoekgedrag. Al deze persoonlijke gegevens kunnen nu echter, al dan niet tegen betaling, gedeeld worden met commerciele partijen en advertentienetwerken. Dit gebeurt zonder dat de gebruiker hierover is geinformeerd en om toestemming is gevraagd.

Dat is dan dus neem ik aan het probleem. De regering vind het onacceptabel dat cookies, die worden gebruikt voor het surf- en zoekgedrag opgeslagen worden en zo doorverkocht kunnen worden. Ze vinden date en internetter te weinig privacy heft. Maar als cookies hiervoor niet meer werken zouden de makers gewoon over naar een database.
Wat Erwin heel mooi zei als argument voor cookies was:

Erwin H op 06/01/2012 18:00:35

ls ik namelijk nu die bak rommel wil legen dan kan ik dat, als het op duizenden servers staat is dat niet meer mogelijk.

Databases kan je namelijk nooit legen.. Die data is niet voor jou bereikbaar.
TJVB zorgde voor veel opheldering. Ik had het nog nooit op zo een manier bekeken;

TJVB tvb op 06/01/2012 21:17:51

Er is dus een onderscheid tussen cookies die bedoelt zijn voor de data om de website te laten werken (phpsessie, hash om ingelogd te blijven etc) en cookies om je te volgen over de verschillende websites.

Ik ben wijzer geworden mensen (: bedankt!
Kort samengevat:

First Party Cookie:
Functionele cookies voor de website voor het onthouden van de gebruikersnaam, eventueel het wachtwoord etc. om een volgende keer 'automatisch' in te loggen. Enorm handig dus. Dit type cookie vormt geen probleem en valt buiten de nieuwe in te voeren wetgeving.

Third Party Cookie:
Oftewel cookies van derden voor surfgedrag etc. Denk bijvoorbeeld aan Google Adwords/Adsense/Analytics (o.a. door het bijhouden van de zoekgeschiedenis van een internetgebruiker worden gerelateerde advertenties vertoond). Dit type cookie valt binnen de nieuwe in te voeren wetgeving en hiervoor zal toestemming nodig zijn van de internetgebruiker.

ik heb nu ghostery geinstalleerd op chrome, en het houdt inderdaad een hoop rotzooi tegen. maar installeerd het zelf niet een hoop van die troep?

ps. op welke instelling werkt ghostery eigenlijk het beste?
Joris van Rijn op 07/01/2012 07:55:07

Databases kan je namelijk nooit legen.. Die data is niet voor jou bereikbaar.

Dat is niet helemaal waar. In ieder geval voor databases in Nederlandse handen heb je het recht op inzage en correctie van persoonsgegevens, en als het goed is is het ook mogelijk om alle gegevens te laten verwijderen behalve de gegevens die strikt noodzakelijk zijn voor het bedrijf om haar dienstverlening aan jou aan te kunnen bieden. Maar waar dat staat weet ik niet meer precies.

Ik heb een tijdje geleden een extensie voor Google Chrome gemaakt die bijhoudt welke sites welke sites aanroepen (via javascript, iframes, etc.) en daarbij een referer-header meesturen. Het laat je zien welke sites weten welke sites je bezoekt. Als je het eens wilt proberen, kan je hem hier downloaden: https://github.com/jelmervdl/wiretap
(Je hebt volgens mij wel een recente versie van Google Chrome nodig, ik gebruik zelf het beta-kanaal en heb hem ook alleen daarop getest.)
@Jelmer, op de Dev. Channel (alpha versie van Chrome) werkt hij ook, ziet er goed uit! (alleen een beetje kleine icoontjes). En op Canary (alpha alpha versie) werkt hij ook.

Sitemasters.be heeft veel verbindingen :0, dan valt PHPhulp nog wel mee.
hoe werkt het precies? ik heb chrome het laten installeren, maar ik krijg alleen een leeg scherm....
Jeroen vd op 08/01/2012 12:53:11

hoe werkt het precies? ik heb chrome het laten installeren, maar ik krijg alleen een leeg scherm....

Het kan zijn dat hij dan niet werkt bij jou. Dat lege scherm (met alleen een reset-knopje rechtsonder) is het lege canvas. Zodra je een site bezoekt (in een ander scherm, of sinds het installeren van de extensie) komen er bolletjes bij.
inderdaad zie ik een leeg scherm met een reset knopje. en er komen geen bolletjes bij, dus hij zal wel niet werken. ik heb de volgende chrome-versie: 16.0.912.75 m
kan het hieraan liggen?

Reageren