Hallo,

Ik heb het volgenden probleem. Ik wil me nieuwsitems laten selecteren op de datum dat ze zijn aangemaakt, zodat de nieuwste items als eerste worden getoond. Hiervoor gebruik ik de volgende query.

Query:
<?php $query_Recordnews = "SELECT newsitem, datum FROM news ORDER BY news.datum DESC"; ?>

Hij doet ze dan ook selecteren alleen doet die ze selecteren op de eerste 2 getallen. Dat is bij mij de dag. Dus nu doet die wel netjes het hoogste getal bovenaan zetten alleen niet zoals ik wil. Het is de bedoeling dat die naar de hele datum kijkt.

Nu komt bijv. 20-11-2011 later dan 22-10-2009.

Weet iemand hier een oplossing voor?
Hallo andere Kees,

Als het veld 'datum' een datetime of timestamp datatype betreft dan zou dit gewoon moeten werken. Zou je eens kunnen controleren in de structuur van de tabel 'news' wat de kolom-definitie is van 'datum'?
Wat is het type van je datum veld, MySQL kan goed overweg met datums, als het ook weet dat het een datum is (DATE/DATIME veld bijvoorbeeld). Het lijkt mij hier het probleem dat je de datum in een VARCHAR veld opslaat of iets dergelijks.
<?php
$query_Recordnews = "SELECT newsitem, datum FROM news ORDER BY datum";
?>

of wat jij net probeerde:

<?php
$query_Recordnews = "SELECT newsitem, datum FROM news ORDER BY news.datum";
?>
In mijn database staat de tabel op DATE.
ja dan verander je dat -.-'

kan, wat is daar mee? hij zou het zo moeten doen
Dan zou het goed moeten zijn. Zou je resultaat van de volgende query willen posten?:

SHOW CREATE TABLE news;
CREATE TABLE `news` (\n `id` int(11) NOT NULL auto_increment,\n `datum` date default NULL,\n `tijd` text,\n `titel` text,\n `berichtkort` mediumtext,\n `berichtlang` longtext,\n `titel2` text,\n `berichtkort2` text,\n `berichtlang2` text,\n PRIMARY KEY (`id`)\n) ENGINE=MyISAM AUTO_INCREMENT=33 DEFAULT CHARSET=utf8

[size=xsmall]Toevoeging op 10/01/2012 10:01:23:[/size]

Mitchel V op 10/01/2012 09:45:42

ja dan verander je dat -.-'

kan, wat is daar mee? hij zou het zo moeten doen

Zo werkt het wel maar krijg ik niet het gewenste resultaat.
Met die definitie en order op date moet hij gewoon goed op datum selecteren. Heb je al geprobeerde de query af te vuren op de commandline of phpmyadmin? Klopt het resultaat dan wel?
Weet inmiddels waardoor het komt. Blijkbaar stond in mijn phpmyadmin local iets niet goed. Toen ik hem online zetten deed die het wel gewoon. Na het opnieuw installeren van mijn local server. Werkt alles gewoon wel zoals het moet. Waarschijnlijk stond er iets fout in de config.

In ieder geval bedankt voor de hulp.
Ik snap niets van je antwoord maar mooi dat het oplost is!

Reageren