Probleempje,

Ik heb vanmiddag op m'n werk in kladblok een .txt bestand gemaakt en daarin heb ik vreemde tekens gebruikt (extended ascii karakters). Ik heb een soort van kader gemaakt met behulp van lijntjes en hoekjes zoals je hieronder ziet bij bijv. nummer 201 en 205. In dit kader staat tekst.

Ik heb het .txt bestand opgeslagen als utf8. Ik heb het daarna geopend en het zag er nog precies hetzelfde uit. Echter, als ik thuis ditzelfde bestand open dan staan de regels die onder elkaar horen te staan ineens naast elkaar... de hele layout klopt dus niet meer. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Dus op m'n werk openen in kladblok is het perfect... thuis openen in kladblok en alles staat door elkaar. Rara??? Iemand een idee?
Misschien Regionale-/Lands- instellingen?
Je kunt in kladblok zover ik weet niets instellen. Lijkt me niet dat het daar aan ligt... maar ik heb echt geen idee waaraan dan wel.

Iemand tips?
Kan meerdere oorzaken hebben, waarvan de meest voor de hand liggende de break rule is. Je hebt meerdere manieren om te line breaken, de welbekende \n maar ook de \r of de \ln. In UTF alleen al zijn er een stuk of 8 methodes om te breaken en te interpreteren. Misschien dat je een andere unit moet gebruiken om niet te hoeven breaken?
Ik geef in het .txt bestand gewoon een enter.

Maaar... ik heb het gisteren nogmaals geprobeerd. Toen had ik het bestand opgeslagen als utf8 (zoals ik eerder al had gedaan) en unicode. Ik had die 2 bestanden in een zip gezet en via een ftp programma overgezet naar mijn server. Wat blijkt. Beide versies waren nu wel goed!

Zou dat ftp programma de boosdoener zijn? Als ik het bestand dus gewoon als .txt bestand overstuur dan gaat het fout. Maar als ik het in een zip bestand stop, dan gaat het wel goed... Raar???

Reageren