Ola mensen,

Ik wil valideren of een (ingegeven) pad geldig is. Met een pad bedoel ik dit:

$pad = '/mijn/pad/naar/een_of_andere_directory/in/subdirectory/12';

Nu zit ik een beetje moeilijk te doen om eerst te controleren of het ingegeven pad een string is, of er ongeldige karakters in staan, of het pad niet leeg is enz.
Volgens mij ben ik veel te omslachtig bezig. Ik vraag me dan ook af of PHP standaard een pad validatie functie kent. Of wellicht weet iemand hier een handige preg_match voor? Een pad mag alleen bestaan uit cijfers en letters en mag underscores en forward slashes bevatten, maar geen dubbele forward slashes.

Nog een klein extra vraagje. Geen idee of iemand dit weet... Stel je controleert zo'n pad via een functie of via preg_match, maar in plaats van een string wordt er een boolean of object ingegeven (omdat een programmeur ligt te slapen), resulteert dit dan in een warning? Of ziet de preg_match functie van hé, dit is geen string en handelt ie het dan gewoon netjes af?
Ja, absoluut. Dat is het uiteindelijke doel, beetje het examen na al je tentamens. Als je zo doeltreffend je controles uitvoert kan je best wel een reductie behalen volgens mij, ik betrap me er ook vaak op omdat je net even die 2,3 stappen niet voor uit denkt zo 's avonds laat.
Nee klopt. Vaak zie je dat pas achteraf en dan denk je... waarom zag ik dat niet eerder! Maar ja, ik ben al blij als ik het uberhaupt zie :-)

Reageren