ik heb een vraag, ik ben bezig met een mysql class omdat ik een site aan het maken ben met een cms, dus moet veel met database werken. daarom dacht ik dat het makkelijker was om een class te gebruiken om het te vereenvoudigen.

ik heb nu dit

<?php

/**
* @author Leon Kuipers
* @copyright 2012
*/

$dbnaam = 'test';

class mysql
{
private $wachtwoord, $verbinding;
public $dbnaam, $regles, $a_regels , $resultaat, $data, $naam;
private $host = 'localhost';

public function setup($naam, $wachtwoord)
{
$this->naam = $naam;
$this->wachtwoord = $wachtwoord;
}
public function mysql_verbinding($db)
{
if(!$this->$naam)
{
$this->naam = 'root';
}
if (isset($this->wachtwoord))
{
$this->wachtwoord = '';
}
$this->dbnaam = $db;
$this->id = mysql_connect($this->host, $this->naam, $this->wachtwoord)
or (mysql_error('Kan geen verbinding maken'));
}

public function database_selecteren($dbnaam)
{
mysql_select_db($db , $this->id) or (mysql_error('Kan de database niet selecteren'));
}

public function query_stukje ($query)
{
$this->resultaat = mysql_query($query, $this->id) or (mysql_error('Kan het stukje data niet ophalen.'));
$this->regels = mysql_num_rows($this->resultaat) or (mysql_error('Er mislukte iets met het tellen.'));
$this->a_regels = mysql_affected_rows($this->resultaat) or (mysql_error('Er ging iets mis met de functie affected_rows.'));
$this->data = mysql_fetch_assoc($this->resultaat) or (mysql_error('Er ging iets mis bij het ophalen van een stukje data.'));
return $this->data[0];
}

public function query_regel ($query)
{
$this->resultaat = mysql_query($query, $this->id) or (mysql_error('Kan de regel data kan niet ophalen.'));
$this->regels = mysql_num_rows($this->resultaat) or (mysql_error('Er mislukte iets met het tellen.'));
$this->a_regels = mysql_affected_rows($this->resultaat) or (mysql_error('Er ging iets mis met de functie affected_rows.'));
$this->data = mysql_fetch_assoc($this->resultaat) or (mysql_error('Er ging iets mis bij het ophalen van een regel data.'));
return $this->data;
}

public function assoc_dupliceren($regel)
{
mysql_data_seek($this->resultaat) or (mysql_error('Er is iets fout gegeaan bij het dupliceren met seek'));
$this->data = mysql_fetch_assoc($this->resultaat) or (mysql_error('Er ging iets mis bij het ophalen van duplo.'));
}

public function update ($query)
{
$this->resultaat = mysql_query($query, $this->id) or (mysql_error('Kan de regel data kan niet updaten.'));
$this->a_regels = mysql_affected_rows($this->result) or (mysql_error('Er ging iets mis met de functie affected_rows.'));
}
public function verwijderen ($query)
{
$this->resultaat = mysql_query($query, $this->id) or (mysql_error('Kan het stukje data verwijderen'));
$this->a_regels = mysql_affected_rows($this->result) or (mysql_error('Er ging iets mis met de functie affected_rows.'));
}

}

?>

maar als ik verbinding wil maken krijg ik elkekeer een error. ( ik weet dat me fout afhandeling niet goed is maar dit is nog puur om te testen)!

de errors zijn:

Notice: Undefined variable: naam in C:\wamp\www\_incl\mysql_class.php on line 24
Fatal error: Cannot access empty property in C:\wamp\www\_incl\mysql_class.php on line 24

ik heb de class zo aangeroeppen
<?php
include 'mysql_class.php';
$dbnaam = 'test';

$b = new mysql();
$b->setup('root', '');
$b->mysql_verbinding($dbnaam);
?>

als iemand mijn wil helpen ben ik hem dankbaar
Sorry mensen dit zijn wel hele domme fouten waar ik overheen keek.
Ik zal vonge keer beter kijken.
En weer bedankt voor de sneller reacties
Het geeft niet dat je fouten maakt, zo hebben we het allemaal moeten leren.
En wij bouwen ook echt geen glimmende code zonder fouten. Degene die dat beweren hebben gewoon een groot alter ego. :P

Zeg altijd maar zo: Hoe meer fouten je maakt, hoe meer je ervan leert.
Fietsen leer je ook pas goed als je het behang van je armen en knieen af rijd.
Ik neem aan dat je toch ook wel eens van je fiets bent gevallen toen je nog klein was en zonder zij wielen het moest gaan doen he. ;)

Zo is het met code schrijven ook. Ieder moment dat je een eureka moment hebt, heb je weer een stapje erbij geleerd.
dat is waar, bedankt voor jullie hulp. als ik weer wat stappen verder bend zal ik het weer posten.
Tevens nog even een tip:

Kijk eens naar exceptions voor foutafhandeling, werkt geweldig voor in combinatie met klassen: http://phptuts.nl/view/35/7/

Ook is de font tag zo oud dat die niet meer gebruikt moet worden, vergeet je de paragraph tag af te sluiten en is het beter om enkele quotes in PHP te gebruiken, dan hoef je ook niet te escapen.
Ook de die functie van PHP moet je eigenlijk vergeten.
dank je ik ga er naar kijken.

Reageren