Hoi allemaal,

Momenteel sturen wij via de website nieuwsbrieven uit via
het programma Aweber.

Graag zouden wij het via Google Analytics het inzichtelijk willen krijgen als mensen via
de nieuwsbrief producten bij ons kopen.

Wij willen namelijk met een partij samenwerken die een mailinglijst heeft en deze een
vast bedrag per verkoop betalen, maar dan moet het voor ons wel inzichtelijk zijn of
de campagne rendabel is of niet.

Weet iemand hoe je de Google Link Builder kunt combineren met de juiste configuratie in Google
Analytics bij "Goals"? Moet je dit op een of andere manier programmeren?

Ik hoor graag van jullie!

Met vriendelijke groet,

Christian Augustus
lol keep it simple.

je kan doen een actiecode meegeven in de brochure. en als ze deze invullen weetje dat het uit de mailings lijst komt.

Met een kleine omweg kan je dit wel doen.

Je hebt in analytics meerdere keuzes in. Je kan uw goal in dit geval op 2 manieren opbouwen:
- door een event
- door het bereiken van een pagina.

Je hebt dus 2 keuzes:

Event:
In de mailing zelf plaats je via de url builder een campagne link.
Bijvoorbeeld

?utm_source=mailing&utm_medium=email&utm_campaign=campaingname

Deze kan je dan opslaan in uw sessie. Als er een utm_campaign in uw url staat, dan weet je om welke campagne het gaat.
Als de klant dan de aankoop doet, dan moet hij waarschijnlijk ergens op een knop drukken. Dus bij het klikken op die knop test je de campagne. Als dit de juiste campagne is, dan registreer je een analytics event.

In de goal builder, moet je dan gewoon even invoeren welk event, met welke waarde, ... en dan kan je de goals dus makkelijk monitoren

Meer info over events:
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/gajs/eventTrackerGuide

Door het bereiken van een pagina:
Je laat de mailing campagne op een redirect pagina uitkomen. Bijvoorbeeld:
redirect/campaignname/?utm_campaign=...&redirect=echtepagina
Die pagina laat je inladen en in analytics registreren. Vervolgens stuur je de gebruiker door naar de echte pagina.

Vervolgens kan je bij goals zetten:
als hij op de succes pagina is gekomen
VIA
de redirect pagina voor die campagne
DAN
is het pas een goal.

Deze methode is in mijn ogen wat trager en niet ideaal. Ik zou voor het event systeem gaan...

Reageren