Door
Write Down
op 31-07-2012 11:13
gewijzigd op 31-07-2012 11:14
2.153 views
Beste mensen,
Ik vraag me eigenlijk af wat de gangbare tarieven zijn voor een niet professionele programmeur. Ik ga er wel vanuit dat je dan spreekt over een degelijk niveau... Dus dat het script werkt zoals het moet, dat het veilig is en netjes oogt.
Ik heb nu bijvoorbeeld een erg eenvoudige opdracht. De klant levert mij een afbeelding aan, dat is eigenlijk de website. (een affiche voor een evenement zou je kunnen zeggen) Er komt wat slice werk aan te pas (niet veel, maar goed...). Verder is er nog een andere pagina, een contact pagina. Een mooi formulier dat via e-mail wordt verwerkt.
Normaal vraag ik (gelijk wat soort werk eigenlijk) 25 euro / uur. Ik heb echter geen idee of dit te veel of te weinig is. Wat vragen jullie normaal?
ik denk dat voor een niet professionele programmeur 25/uur al gauw een behoorlijk bedrag is hoor. Het hangt er ook een beetje vanaf voor wie je het doet.. van een evenementen bureau o.i.d. kan je dit al gauw vragen maar ik denk niet dat een kleine ZZP-er hier ook mee akkoord gaat.. en voor zoiets simpels zou ik als klant gewoon een vast bedrag afspreken.
Ik denk dat voor een professioneel iemand zelfs zeer laag is... Of die nu zelfstandig is of voor een firma werkt.
Als je even snel rekent, 25 euro per uur. Een werkdag van 8 uren en dat 20 dagen per maand. Dat is 4000 euro. Als zelfstandige mag je dit toch wel zeker verdienen, want je houdt maar pakweg de helft over. (in Belgiƫ althans). En als je voor een baas werkt, geldt eigenlijk hetzelfde. De baas moet op jou winst maken + hij moet je betalen. Dan is 25 euro al helemaal niet zo gek veel.
Voor een niet professioneel is dit dus alsnog behoorlijk hoog..
Voor een zelfstandige professional of een die bij een groot firma werkt stijgen de prijzen ver boven hetgeen wat wij met hobby websites verdienen. voor die websites die ze ook maken hebben ze een vast bedrag met een deadline meestal en de bedragen die daarmee gemoeid zijn komen boven de 100k uit soms..
voor die websites die ze ook maken hebben ze een vast bedrag met een deadline meestal
Ik hoop dat jij ook een deadline hebt als je aan een site werkt?
En ik denk dat 25 per uur een mooi bedrag is. Zeg nou dat je 2 uur aan het slicen bent, 1 uur aan het stijlen, 2 uur aan het gastenboek. Dan heeft die klant een website voor (2 + 1 + 2) * 25 = 125 euro. Nou dan mag die klant echt heel erg blij zijn... Voor zoiets krijg je bij een normaal bedrijf niet eens alleen een statische homepagina.
Ik denk dat een vast bedrag sowieso makkelijker is. Iedereen weet waar hij aan toe is.
Aan jou hoeveel werk je er aan besteed. Een contactformulier maak je niet: die heb je al. En pas je eventueel aan. Jouw winst.
Ik werk ook (af en toe) als freelance technisch tekenaar. Ik reken dan ook 20 euro per uur.
En daar zit geen 'oefentijd' in, dus oefeningen/studie is mijn eigen kosten.