om een connectie te maken met de database in php is mijn database paswoord en gebruikersnaam hard-gecodeerd in mijn connect.php file. Via de mysql_connect(host, user, pass) maak ik dan de connectie.
Het hard-coderen van de username en password lijkt mij niet echt een veilige manier, want alles staat in de source code zomaar voor het grijpen.
Hoe kan dit opgevangen worden? Met andere woorden hoe kan ik op een veilige manier een connectie maken met de mysql-database zonder het db paswoord en gebruikersnaam vrij te moeten geven? (graag met een pratisch voorbeeld indien mogelijk).
Beste dieter. php code is niet leesbaar in de source code. wat je eventueel zou kunnen doen is de gegevens in een config bestandje zetten en deze buiten je root folder plaatsen.
Buiten de root folder... Ik ben echt een beginner op vlak van web-development. Kan je me dan even zeggen hoe je het best de structuur van je website maakt?
Voorlopig heb ik het als volgt gedaan:
Ik heb een project gemaakt in eclipse met de volgende folder structuur:
1) Classes: dit bevat alle php classes die ik gebruik in mijn website
2) CSS: bevat alle css files
3) JS: bevat alle javascript files
4) Web: Dit bevat mijn effectieve website (dus de files die een webpagina representeren)
In de root van mijn project heb ik een index.php file gemaakt die een redirect doet naar de web/home.php pagina.
Is deze structuur afdoende of helemaal niet correct? En hoe kan ik dit beveiligen zodat de inhoud van mijn directories classes, css, .... niet kan bekeken worden via de browser?
hmm je css beveiligen is niet echt te doen denk ik.. als mensen iets willen zien dan zien ze dat wel. hetzelfde geld voor Javascript. je php classes ziet men sowieso niet in je broncode omdat dit SERVER-SIDE is dit betekent dat het op de server al opgelost wordt en als text/functie naar de gebruiker wordt toegestuurd. dus als jij dit hebt
<?php
echo "Hello world";
?>
dan zal de gebruiker in zijn broncode enkel Hello world te lezen krijgen.