Ik heb nu een scriptje, bij aanmelden werkt het.
Het gaat om geboorte data.
In veld 1 staan da dagen (1 t/m 31) en in veld 2 de maanden (1 t/m 12) en in veld 3 de jaren (1904 t/m 200)

Ik gebruik deze functie:

<?
function dubbel($i) // Voor scriptje van geboorte datum e.d.
{
return ($i < 10)? '0'.$i: $i;
}
?>

en deze code bij het aanmelden:

<select name="gbdag">
<?
echo "<option value=\"dag\">Dag</option>";
for ($i = 1; $i <= 31; $i++)
{
echo "<option value=\"".dubbel($i)."\" checked=\"$gbdag\">".dubbel($i)."</option>";
}
?>
</select>
-
<select name="gbmaand">
<?
echo "<option value=\"maand\">Maand</option>";
for ($i = 1; $i <= 12; $i++)
{
echo "<option value=\"".dubbel($i)."\">".dubbel($i)."</option>";
}
?>
</select>
-
<select name="gbjaar">
<?
echo "<option value=\"jaar\">Jaar</option>";
for ($i = 1904; $i <= 2000; $i++)
{
echo "<option value=\"$i\">$i</option>";
}
?>
</select>

Nu wordt elk veld apart in de database opgeslagen, maar nu wil ik weten, hoe kan ik de dag, maand en jaar laten selecteren, in het begin?
Dus ik geef als geboortedatum:
19-04-1980 in, Hoe krijg ik dus bij datum, 19, bij maand 04, en bij jaar 1980 selected?
Ik denk dat je allereert niet met aparte velden moet gaan werken voor de datum. MySQL (er even vanuit gaande dat je dat gebruikt) kent namelijk als veldinhoud ook datums, en wel met als veldtype DATE.
Daaruit kun je in een website automatisch Jaar, dag en maand uit afleiden. Deze kun je namelijk gewoon opslaan in een PHP variabele, en dan apart (als je dat wilt) dag, maand en jaar afleiden. Het is dan ook veel gemakkelijker de datum met de huidige datum te vergelijken.

Als je de waarde wilt vergelijken met de huidige datum dan kan dat met een selectiequery die je op de database loslaat
<?
$birthday=("SELECT voornaam, geb_datum FROM leden WHERE DAYOFMONTH(geb_datum) = DAYOFMONTH(NOW()) AND MONTH(geb_datum)=MONTH(NOW())");
?>

Het omzetten van Y-m-d notatie uit de database naar de standaard Nederlandse notatie kan met onderstaande code:
De Y-m-d notatie is opgeslagen in $date1
<?
$date2 = date("d-m-Y", strtotime($date1));
?>

Reageren