Ik heb een installatie van het pakket "USBWebserver" en zou daar de "PEAR package manager" op willen installeren.
Maar ik kan php.exe niet rechtstreeks starten via een cmd zonder via USBWebserver te gaan dus ik kon go-pear.phar niet uitvoeren.
Weten jullie of het mogenlijk is om PEAR op USBWebserver te installeren en zo ja, hoe?
Ricardo Vermeltfoort op 16/08/2012 09:00:18

... ik kan php.exe niet rechtstreeks starten ...

Waarom niet?
Ik krijg dan deze foutmelding:

Maar als ik USBWebserver start draait PHP wel normaal met Apache.
Die error geeft precies aan wat er mist. Misschien eerst even compleet maken?
Maar USBWebserver kan wel PHP starten, hoe kan dat dan?
Waarom zoek je het probleem bij het wel of niet uitvoeren van php.exe en niet bij wat de foutmelding zegt?

Als een programma een foutmelding kan geven is het gestart, zo simpel is dat. Als een mens praat, leeft ie ook.

Dan gaan we de tekst lezen:
Deze toepassing kan niet worden gestart omdat LIBEAY32.dll niet kan worden gevonden. (...)

Daar hebben we dus het probleem! Maar goed, hoe lossen we dit op? Nou dat geeft de volgende zin aan:
Het opnieuw installeren van deze toepassing kan dit probleem oplossen

En hoe doen we dat nou weer?

Laten we eerst eens even wat achtergrond informatie opdoen: [google]php dll extension[/google]
De pagina's gaan allemaal over PHP extensions. Op de eerste pagina die we krijgen heet 'Installing a PHP extension on windows'. Daarin kunnen we opmaken dat dll een extension file is van PHP:
To load an extension, you need to have it available as a ".dll" file on your system. (...) To compile a standalone extension (aka a DLL file) (...) PHP extensions are usually called "php_*.dll"

We hebben nu dus al een vaag idee dat onze go-pear.phar bestand die extensie wil gebruiken maar hij nog niet geïnstalleerd is.

Welke extensie was we ook al weer? Oh ja, LIBEAY32. Dat zoeken we ook op: [google]LIBEAY32[/google] De eerste site is meteen weer raak. Het heet dll-files.com waar we de extensie kunnen downloaden. Op de pagina die we toenet hadden gevonden lezen we meer over hoe we zoiets installeren.
[hr]
Een vraagje om het probleem misschien simpeler op te lossen: staat LIBEAY32.dll wel in de php extensions folder? Zo ja dan moet je die lijn nog even unquoten in het php.ini bestand (ook weer onder extensions)
Het probleem was dat php.exe stond in \USBWebserver v8.5\php en libeay32.dll in \USBWebserver v8.5\apache2\bin...
Heb gewoon ff alle .dll bestande naar \USBWebserver v8.5\php gekopieert en nu werkt php.exe wel, eens kijke of hij pear nu kan installeren ^^
Wauw Wouter ... Netjes.
@wouter, het was geen extensie & PHP misde het al voor ik go-pear.phar probeerde te draaien...
Maar het werkt nu allemaal, dankje SanThe & Wouter :D
Ricardo mooi dat het is opgelost!

SanThe, bedankt. Net terug van vakantie dus dan heb je weer energie om lange berichten te schrijven... ;-)

Reageren