Ik ga ervanuit dat je PHP gebruikt en dus zou ik [php]strtotime[/php] gebruiken:
<?php
echo date('H:i', strtotime('+ 30 minutes'));
?>
De strtotime geeft een datum/tijd terug, in dit geval de huidige tijd + 30 minuten. Met de date functie kun je dan het gewenste formaat pakken. Als 2e parameter kan je hier de datum/tijd geven, in dit geval degene die je terug krijgt van strtotime.
Daar hoef je helemaal niets om te rekenen. Je moet ook niet telkens via seconden werken. Je kan onmiddellijk een datetime formaat gebruiken om de datum/tijd te setten. Daarmee kan je bv. rechtstreeks bij het fetchen van een (database) record de row['datum_veld'] gebruiken.
Ik heb (vooral dan) mktime altijd gebruiksonvriendelijk gevonden. Het zorgt vaak ook voor situaties waarbij je de overgangen van zomer- op winteruur meestal niet in rekening neemt; en je redeneringsfouten maakt.
Met de Datetime class heb je dat niet.
Kris, dat heb ik ook al verteld :) Weet je trouwens dat je nu de procedurale en object kant van het DateTime object mixt? De date_create is van de procedurale en al het andere van het object. Je kan dan denk ik beter meteen objecten gebruiken:
<?php
$datum = new \DateTime('2012-09-15 12:13');
?>