Ik wil voor een website wat ik gemaakt heb/bezig mee ben een usability test laten uitvoeren ( het is een website voor een school project ) alleen heb ik zoiets nog nooit eerder gedaan en ik heb er niets over gehad op school maar ik kreeg wel als tip mee dat als ik dit ook zou doen dat we als groep een hoger cijfer zouden krijgen
nu is mijn vraag dus heeft iemand hier mee ervaring hoe gaat dit precies in zijn werk en wat houdt het precies in?
[offtopic]
Tja, het gebeurd vaak met een trage computer. Misschien eens een Windows computer kopen om het te voorkomen? ;-)[/offtopic]
[size=xsmall]Toevoeging op 25/10/2012 22:46:49:[/size]
Usability doe ik altijd op gevoel: Voelt de website gebruikersvriendelijk aan? Zijn je hoofddoelen makkelijk bereikbaar? Is je pagina logisch opgebouwd m.a.w. zitten de header en nav boven en de footer onder de content? Is alles duidelijk vindbaar en word je niet teveel afgeleid?
Maar als je per se een test wilt maken kun je hem gewoon aan een paar mensen doen. Pak willekeurige mensen en maak geef ze een lijstje met doelen, dit zijn de doelen die jij met een website wilt bereiken. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van een bepaald merk fiets voor een fietsenshop en voor het aanmelden voor de nieuwsbrief bij een blog. Onderzoek hoe snel ze zo'n doel bereiken en maak eventueel een volg scriptje die bijhoudt wat ze doen, zodat je later kan nagaan wat er beter kan. Is de gebruiker bijvoorbeeld via 3 pagina's bij het einddoel gekomen terwijl die button ook op de homepagina staat? Dan moet je de button op de homepagina wat duidelijker maken.
[offtopic] ehm helaas gebeurde het omdat ik een verkeerde handeling verrichte op mijn macbook namelijk terug sliden op de "tussenpagina van phphulp" waarin het naar de database gestuurd wordt waardoor dit 3x gebeurd is :p [/offtopic] Maaarr dat terzijde dankjewel voor de uitleg ik snap een beetje wat ik ga doen nu en ik hoop dat het goed is :)
Dat zijn niet echt 'pratische' tips. Mensen werven is een ding, maar een rustige locatie voor ze? Dat betekend dat je al minimaal een bedrijfspand moet hebben :D
Wat ik dacht: gaat wel ver voor een school opdracht. Maar misschien moet je het wat minder zwaar oppakken. Je kunt de aanpak op papier uitwerken, of je klasgenoten vragen om thuis de test te maken. Wel stof om over na te denken in ieder geval