Ik zou graag een 2e domeinnaam willen kopen.
De situatie zoals die nu is:
Ik heb een domeinnaam (parkeerdomein, dus geen webruimte) en die heb ik via mijn hoster geforward op mijn webserver thuis (WAMP).

Mijn 2e domein dat ik wil aanschaffen (eveneens een parkeerdomein) wil ik ook forwarden op een andere webserver thuis (die op een andere pc staat)

Maar: ik heb natuurlijk maar 1 WAN adres...
Is hier iets op te bedenken of is het in het geheel onmogelijk?
Gewoon naar het zelfde IP forwarden, maar 2de server naar een andere port laten luisteren. Werkt perfect! Of natuurlijk beide websites op dezelfde webserver laten draaien en dan virtual hosts aanmaken op je webserver
Virtual hosts is het beste. Je kan gemakkelijk ieder domein naar een aparte directory pointen.
oke...dankje!
Bernhard Flokstra op 18/01/2013 15:51:53

Gewoon naar het zelfde IP forwarden, maar 2de server naar een andere port laten luisteren. Werkt perfect!
Leg eens uit, aan de buitenkant (internet) doet men requests op poort 80 dus je krijgt www.site1.nl èn www.site2.nl beide binnen op hetzelfde ip op poort 80 en dan laat jij een tweede server op een ander poort luisteren??

Alles op één server en virtual hosts aanmaken in httpd.conf werkt inderdaad wel goed. Neem daarvoor een oud peeceetje en zet daar CentOS Linux op dan leer je meteen ook het een en ander over beheer. Vele malen beter dan xamp, wamp, lamp en ander windhoos spul.

Aad B op 21/01/2013 12:20:11

Leg eens uit, aan de buitenkant (internet) doet men requests op poort 80 dus je krijgt www.site1.nl èn www.site2.nl beide binnen op hetzelfde ip op poort 80 en dan laat jij een tweede server op een ander poort luisteren??

Je kan server 2 laten luisteren op een andere poort (bij 81), en het domein benaderen via www.site2.nl:81
Dit is absoluut niet ideaal, maar het werkt wel. De beste manier is inderdaad de vhosts.
Bernhard Flokstra op 11/03/2013 14:39:12

Dit is absoluut niet ideaal

Enig gevoel voor understatement kan je niet ontzegd worden. ;-) Als het je doel is om zo min mogelijk bezoekers op je site te hebben is het wellicht nuttig om je web server op een andere poort dan 80 te hosten, maar in alle andere gevallen zou ik toch voor de vhosts gaan.

Reageren