Hallo PHPhulp,

Ik wil graag iets maken wat voor mensen de moeite waard is om te kopen. Ik zat te denken aan een LVS (Leerling Volg Systeem)

Ik heb alleen geen flauw idee in welke taal ik die het beste kan schrijven en wat het allemaal moet kunnen. En of ik het alleen zal kunne of in een team.
Wie kan me een klein duwtje in de goede richting geven?

Alvast bedankt.

Koen Hollander
Het ligt eraan wat je wilt. Wil je een programma op de computer maken, C, C#, *.NET, ect. Wil je iets op het web? Ruby, PHP, ASP.NET, ect.
Ik wil het op het net. denk aan magister of ssystem. Wat zijn de beste talen?
Wat mij betreft C#.

Maar ja ... het is een beetje als een Volvo-eigenaar die Volvo verkiest boven Porche, omdat hij nog nooit in een Porche heeft gereden.

(misschien bestaat er iets beter voor jou, waar ik niet het fijne van ken)
Wat ik merk de laatste tijd is dat veel scholen overgaan in Sharepoint oplossingen (is geen script taal). Sharepoint is voornamelijk gebasseerd op C#. inprincipe kan je met Sharepoint uit de voeten met alle .net talen.

Maar voor we technisch allerlei dingen gaan lopen roepen is het belangrijker je scope vast te leggen. Je wilt een LVS maken. Wat de moeite waard is om te kopen. Waarom wil je dat maken. Om iets te verkopen of omdat je een gat in de markt hebt gevonden.

Dan is vervolg vraag waar ga je het aanbieden:
- Basisschool
- Middelbare school
- Middelbaar beroepsonderwijs
- Hogerberoepsonderwijs
- Universiteiten
- allemaal
- 2 van de 3 hierboven
- privé scholen
- etc.

De omvang van je scope bepaald ook de omvang van je LVS. En uiteraard welke onderdelen je er in wilt hebben. Wil je alleen rooster en cijfers erin hebben of wil je:

- Rooster
- Cijfers
- Waarschuwingen
- Ziekmeldingen
- gesprekken met leerkrachten/docenten (iets wat een leerkracht/docent opvalt en deelt in het systeem)
- Mentor al dan niet studieloopbaan gesprekken
- Opdrachten inleveren met tijdslot erop
- E-mail verkeer inbouwen
- Studiegids inbouwen
- jaarrooster/agenda
- adreslijsten voor contact naar docenten (denk aan e-mail adressen en locaties waar docenten zitten in een gebouw.
- Niet te vergeten een profiel
- Nieuws
- en zo kan ik er nog wel 10 bedenken.

Als laatste tip wil ik je meegeven het is geweldig om zo een systeem te bouwen, zeker als het werkt. Maar het is zonde om het op de plank te laten liggen. Ik zou eerst verdiepen in de markt. Kijk of je 1,2 of 3 scholen bereid krijgt interviews af te nemen en het te testen. Alleen dan kom je erachter waar de vraag ligt en of je het wel kan verkopen.
Vreselijk bedankt voor jullie reacties allemaal, zeker bedank ik Bas voor die hele lap tekst. Ik ga me er zeker diep in verdiepen. Heel erg bedankt, nogmaals.
Ik werk me het liefste lazarus (open source alternatief voor Delphi)
Ben je bekend met Parnassys en Esis?
Ik wens je heel veel succes (en vooral: tijd) toe om iets vergelijkbaars te maken.

Beetje te vergelijken met een profielenwebsite maken dat moet concurreren met Facebook en/of Hyves.

De tips van Bas IJzelendoorn moet je zeker meenemen. Ik heb alleen ervaring met basisscholen (en speciaal basisonderwijs) en die gebruiken veelal Esis (waardeloos) of Parnassys (niet te kloppen, vind ik).
Vooral die laatste is erg goed: behalve het invoeren van de cijfers passend bij de format van de vele methodes (die koppeling zit er dus al in, per categorie) én het direct maken van visuele grafieken (met leercurves etc) en de koppeling met o.a. Cito is echt heel veel werk!

Maar goed: Parnassys is weer traag en niet altijd even logisch (8 vragen waarvan 3 fout = 50 invoeren....).
Over Esis heb ik helemaal geen goed woord over.

[size=xsmall]Toevoeging op 22/01/2013 20:19:43:[/size]

Ben je bekend met Parnassys en Esis?
Ik wens je heel veel succes (en vooral: tijd) toe om iets vergelijkbaars te maken.

Beetje te vergelijken met een profielenwebsite maken dat moet concurreren met Facebook en/of Hyves.

De tips van Bas IJzelendoorn moet je zeker meenemen. Ik heb alleen ervaring met basisscholen (en speciaal basisonderwijs) en die gebruiken veelal Esis (waardeloos) of Parnassys (niet te kloppen, vind ik).
Vooral die laatste is erg goed: behalve het invoeren van de cijfers passend bij de format van de vele methodes (die koppeling zit er dus al in, per categorie) én het direct maken van visuele grafieken (met leercurves etc) en de koppeling met o.a. Cito is echt heel veel werk!

Maar goed: Parnassys is weer traag en niet altijd even logisch (8 vragen waarvan 3 fout = 50 invoeren....).
Over Esis heb ik helemaal geen goed woord over.
Tenslotte nog dit: Ga niet beginnen met bouwen achter je computer, tabelletjes maken en schermpjes proberen. Begin met het maken van een functioneel ontwerp, begin met de onderdelen die Bas al deels benoemd heeft. Werk ze uit en beschrijf vervolgens elke elementaire functie die het systeem moet kennen. Aansluitend probeer je een datamodel op te stellen. Een datamodel in de derde normaalvorm. Als dat klaar is ben je twee maanden verder en in staat om vervolgens een mooi systeem te bouwen. Dit zal niet makkelijk zijn, 99% van de developers zit met een idee en begint op dag twee code te kloppen....
Ik heb nu een schets gemaakt van 3 kantjes vol. Tips van bas overgeschreven en die verder uitgewerkt. Ik zal er nog meer bij bedenken. Kent iemand nog wat toevoegingen? Dan hoor ik dat graag.
Teken leuke schema's van wie wat doet en hoe. Bijv. een use-case diagram of een sequence diagram

Tevens moet je je afvragen hoe je het wilt scripten, in object oriented? of functional? of gewoon lekker lelijk flat coding?
En hoe ga je het verdelen in je applicatie? Welke 'component' krijg je? Ect.

En natuurlijk het belangrijkste in welke taal. Magister is geschreven in silverlight en dat moet jij zeker niet doen. Wil je het maken in PHP, omdat je daar al kennis van hebt. Of ga je liever voor c# aangezien die veel volwassener is? Of ga je voor Ruby, want alle coole apps zijn immers met ruby geschreven :)

Reageren