Hallo mensen,

Ik heb 2 vragen:

1)

Als je een website hebt, bijvoorbeeld:

www.mijnsite.nl

Hoe noem je dan de verschillende onderdelen?

Ik zou zeggen:

www = subdomein
mijnsite = domein
nl = tld (top level domein)

Klopt dit? Met name over het stukje "mijnsite" twijfel ik, want volgens mij is dat geen domein, omdat een domein volgens mij "mijnsite.nl" is. Maar hoe zou je dan "mijnsite" moeten noemen?

2) Als je een class hebt die een website / domein "ontleedt" en doorstuurt naar de juiste locatie, hoe zou je die class dan noemen? Het gaat puur over het domein wat ontleedt wordt en niet over de route. Stel deze url wordt aangeroepen "www.mijnsite.nl/foo/bar/eenofandereroute" dan ontleedt die class alleen het stukje "www.mijnsite.nl" en stuurt de requesst vervolgens door naar de juiste locatie.

Wat zou een mooie naam zijn voor een dergelijke class? DomainDispatcher, DomainResolver, WebsiteDispatcher, WebsiteResolver? Suggesties zijn welkom!
Zo'n class zou ik niet gebruiken, je hebt aan [php]parse_url[/php] voldoende. Dan zie je ook meteen hoe alles heet:

'http://username:password@hostname/path?arg=value#anchor'
Array
(
    [scheme] => http
    [host] => hostname
    [user] => username
    [pass] => password
    [path] => /path
    [query] => arg=value
    [fragment] => anchor
)
Thanks Wouter, ik heb het even getest, maar ik heb er niet zoveel aan:

Dit geeft ie terug:

array(2) { ["scheme"]=> string(4) "http" ["host"]=> string(15) "www.mijnsite.nl" }

Hij noemt "www.mijnsite.nl" de "host", maar ik wil juist weten hoe de losse onderdelen heten.

Daarnaast heb ik ineens nog een vraag 3:

De classes in een framework... plaats je die in een directory "classes" of "library"?
De classes kun je in je eigen code ook gebruiken, dus zou ik denken aan een library... maar dan is het vreemd als in de "library" ook classes staan die alleen door het framework gebruikt worden (bijv. de Application class of Router class). Wat is volgens jullie beter:

framework/classes

of

framework/library

?

PROJECT_ROOT/
    lib/
        OzzieMvc/
            Routing/
                Exception/
                    RoutingException.php
                    RouteNotFoundException.php
                Route.php
                Router.php
Thanks Wouter... ik stop alleen niet alles in een library, dus bij mij ziet het er wat anders uit. Maar jij noemt zoiets dus wel een library... ook al staan er specifieke clases in die eigenlijk niet worden hergebruikt (maar die alleen door het framework worden gebruikt)?

Is er nog iemand die weet hoe de verschillende onderdelen heten?

www.mijnsite.nl

Hoe noem je dan de verschillende onderdelen?

Ik zou zeggen:

www = subdomein
mijnsite = domein
nl = tld (top level domein)

Het middelste stukje (dat ik hier "domein" noem) klopt denk ik niet. Iemand een suggestie?
Dankjewel SanThe.
Naar mijn weten:
www = subdomein
mijnsite = domeinnaam
nl = domeinextensie

En niet alle klassen in de lib? Geef eens een voorbeeld?
Thanks Wouter... alleen dit klopt niet: mijnsite = domeinnaam
Een domeinnaam heeft een extensie... mijnsite.nl
De link van SanThe praat over subdomein, second level domein en top level domein. "Second level domein" wordt het dus genoemd. Ik vind het alleen wel een heel lange naam, maar dat terzijde.

Niet alle klassen in de lib...
Ja, dit is weer ff zo'n stom dingetje... Maar ik heb dus een map "framework". Ik wil alle classes die bij het framework horen in een aparte map zetten, alleen mijn vraag is... noem je die map gewoon "classes" of noem je die map "library". Ik ga gebruik maken van modules, en die moeten ook bestanden uit de "classes" map of "library" map kunnen gebruiken. Als je het zo bekijkt zou je zeggen dat "library" dus een goede naam is. Het enige wat ik me ineens afvroeg was... in die library staan ook framework specifieke classes uiteraard... en deze classes zal ik niet gebruiken in de modules. Mag je die directory dan nog wel library noemen? (omdat niet alle classes zomaar gebruikt kunnen worden) Ik geef toe.. het is even een rare gedachtenkronkel, maar het schoot me ineens te binnen. Kort samgenvat is de vraag dus, wat is een betere benaming voor de map waar ik de framework classes inzet: framework/classes of framework/library ?

config/
    <<CONFIGURATIE FILES>>
modules/
    Ozzie/
        GuestbookModule/
            <<MODULE>>
        BlogModule/
            <<MODULE>>
vendor/
    <<VENDOR LIBS>
    ozziemvc/
        OzzieCms/
            Framework/
                <<ALLE FRAMEWORK CLASSES>>
Thanks Wouter, mijn opzet is anders dan die jij gebruikt... ik wilde alleen maar weten welke van deze 2 de lading beter dekt... framework/classes of framework/library... maar ik kijk zelf nog wel even. Thanks.

Reageren