Inmiddels ben ik nu 2 jaar volop bezig met PHP en ik zou graag de overstap willen maken naar OOP. Ik heb enkele tutorials doorgenomen, maar door er enkel over te lezen kom ik er natuurlijk niet. Ik vroeg me daarom af hoe jullie zijn begonnen met OOP en wat volgens jullie de beste manier is om hier een goed begin mee te maken.
Ik doe een ICT-opleiding mediadevelopment, maar ik weet niet of ik mijn schoolmateriaal mag delen. Ik heb voor school verscheidene PDF'jes met OOP-tutorials erin.
Naja, als de lesstof op school natuurlijk goed is.
Wat ik in de meeste OO tutorials zie is dat ze je wel allemaal goed uitleggen hoe de OO syntax in PHP is, maar het hele nadenken in OO slaan ze over. Dat is juist het belangrijkste, het leren je computer te sluiten en 3 weken alleen maar met potlood en papier je applicatie doordenken en uittekenen. Pas als je alles hebt bedacht is het gewoon een kwestie van het programmeren wat je zojuist allemaal hebt opgeschreven.
Ik zou beginnen met simpele dingen. Schrijf bijv. een applicatie die code kan loggen. Zo kun je bijv. tekst in bestanden loggen of in een database of laten opsturen via de mail.
Of maak een heel erg simpel blog systeempje, gewoon zonder inlog systeem, alleen zo dat je berichten kunt plaatsen en daarop kunt reageren.