velen van jullie zullen mij vast kennen, maar ben er een tijdje tussenuit geweest. nu wil ik weer wat meer gaan doen aan programmeren. en alles wat ik tot een jaar terug hier ook deed. maar ik weet zo niet wat ik wil gaan doen, ik wil een projectje doen zonder dit echt online te zetten, gewoon om het programmeren wat te maken. iemand van jullie ideeen voor zon projectje, liefst meer technisch dan design? ik heb er weer zin in!
Je kan om wat OOP ervaring op te doen beginnen aan een klein frameworkje dat routing, db-connectie, behandeld. Kijk dan vooral hoe de grote zoals Zend en Symfony het doen, dat zal je later helpen bij het onder de knie krijgen van zo'n groot framework.
wat ik bedoel is meer in de zin van een op zichzelf staande applicatie ipv een framework..... gewoon een projectje waar mooi resultaat in te zien is en ik mijn ei kwijt kan
Je kan nadien op dat framework een applicatie bouwen? zo heb ik op mijn mini-frameworkje een webshop gebouwd en leer ik momenteel Symfony. Door het schrijven van mijn framework heb ik dikwijls in de broncode van symfony gezeten waardoor het nu makkelijker te begrijpen is.
Jeeh, welkom! (ik verwacht natuurlijk wel weer in korte tijd een toename in tutorials in de scriptlib :p)
Ik zou zelf ook geen eigen framework beginnen.
Wat je kan doen:
- Heb je wat ervaring met Regulair Expressions? Dan zou ik eens kijken naar het schrijven van een parser en een eigen taal ofzo, daar heb ik erg veel van geleerd.
- Verzin een bedrijf en ga daar iets moois voor maken. Ik ben nu voor een Symfony2 tutorial serie een applicatie aan het schrijven voor een autodealer.
- Stel jezelf een doel. Ik ben bijv. al een jaar, heel af en toe, bezig met het maken van een vPReg library, verticaal matchen dus.
- Wat denk je van NodeJS leren? Erg interessant en dan kun je aan de slag met mooie libraries.
- Meehelpen met open-source projecten is ook erg goed, een van de beste keuzes in mijn leven :)
En mocht je nog wat nieuws willen leren raad ik je aan te kijken naar Ruby (volledig OO) of Haskell (volledig functioneel). Beide talen geef je weer een totaal nieuwe kijk op het programmeren.
Haha Wouter tuurlijk gaan de tutorials weer rollen! Ik zit te denken om die te gaan schrijven in de stijl van oud-italiaanse epische poëzie.
Genoeg gelachen, leuke ideën! Zeker eens het proberen waard.
Maar wat ik eigenlijk bedoelde... Een tijdje geleden heb ik de torens van hanoï gemaakt. Dat soort leuke projectjes bedoelde ik, niet het standaard frameworkjemaken.... Ooit zelf zulke dingen gemaakt? Namelijk heel leerzaam.