Beste,

Op het moment ben ik bezig om gebruiksvriendelijke URL's te maken. Dit heb ik nog nooit eerder gedaan, dus dit is nieuw voor mij.

Ik heb meerdere tutorials op internet gevonden en deze gevolgd. Ik ben inmiddels al redelijk ver, en krijg pagina's als;
domein.nl/index.php?page=dashboard

met succes naar:
domein.nl/dashboard

met de volgende htaccess inhoud:

RewriteEngine On

RewriteRule ^dashboard index.php?page=dashboard
RewriteRule ^dashboard/ index.php?page=dashboard

Het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat als ik de link;
domein.nl/index.php?page=dashboard&random=123

om probeer te zetten naar;
domein.nl/dashboard/123

met de volgende htaccess inhoud;

RewriteEngine On

RewriteRule ^dashboard/(.*) index.php?page=dashboard&random=$1
RewriteRule ^dashboard/(.*)/ index.php?page=dashboard&random=$1

Dit opzich wel werkt, maar alle links, in index.php, die naar de CSS bestanden en images kloppen niet meer. Als ik dan bijvoorbeeld ../ voor de path naar het CSS bestand plaats, werkt hij wel weer, maar dan werken het eerste voorbeeld niet meer.

Hij zoekt dus in de verkeerde map (ik vermoed dat hij zoekt in /dashboard/style/style.css i.p.v. /style/style.css).

Wat doe ik verkeerd?

Kan iemand mij hierbij helpen, en misschien uitleggen hoe en wat? Of is er ergens een tutorial die dit probleem ook uit legt?

Alvast bedankt!

Toevoeging
Ik ben er ook achter gekomen dat als ik naar /dashboard/ ga (met slash erachter) er ook word gezocht in een andere map naar de css bestanden.
Je kan proberen om al je css aan te passen naar /style/style.css (als je in de DocumentRoot zit) en dan wordt er ongeacht de URL/map altijd /style/style.css geladen. Als je niet in de DocumentRoot zit doe je bijvoorbeeld /website1/style/style.css. Je kan het ook nog aanpassen naar je volledige url, dus bijvoorbeeld http://www.example.nl/style/style.css.
Het aanpassen naar de volledige URL zou een optie kunnen zijn, maar hier gaat mijn voorkeur niet naar uit.

Het punt is dat alle pagina's via index.php worden opgeroepen. De browser vraagt dus index.php met een GET variable waar in index.php de juist content bij elkaar verzameld word. Het index bestand staat in de DocumentRoot, dus word er nooit (met uitzondering van php zelf) buiten de DocumentRoot gewerkt.

Bedankt voor je reactie!

Reageren