Goedemorgen allen,
Als webdesigner/programmeur zal iedereen hier op zijn design/ontwikkel desktop wel een webserver draaien. Echter zullen er bij jullie ook vast situaties waarbij je eventjes met je laptop of ander apparaat een websiteje of pagina wil updaten.
Weer de sleur om helemaal de desktop aan te zetten voor die kleine verandering, vooral met dit weer wanneer je met 25 graden lekker in de tuin ligt en de laptop, tablet, smartphone, etc op schoot hebt.
Ik heb sinds eergisteren toch maar een Raspberry PI (model B 2.0) besteld als test, en moet zeggen het werkt super. Deze mini-pc heeft maar 5v en max 1200mA nodig! Er zijn al verschillende Distro's beschikbaar met en zonder GUI.
Momenteel heb ik er Arch Linux ARM op draaien, dit is een distro die alleen in console mode draait en onder de 10 seconden online is. Een behoorlijke prestatie voor een pc'tje met maar een proccessor van 700mHz en 512MB geheugen!
Er draait nu het volgende op:
Apache 2.2
PHP 5.4
MySQL (MariaDB)
Bftpd (ftp server)
Kosten voor deze Raspberry PI Model B 2.0 zijn.
Raspberry PI Model B 2.0 – 39,-
SD kaart (32GB pre-installed met Wheezy) – 26,-
Behuizing voor de PI – 8,95
HDMI naar DVI kabel (niet vereist) – 10,-
Stroomvoorziening (niet vereist) 12,-
Totaal: 95,95
De HDMI -> DVI kabel is geen vereiste, je kunt hem voor de initial (eerste) setup gewoon op je tv aansluiten. Daarna kun je hem via SSH (terminal sessie) of VNC (RPD sessie) overnemen en beheren. Voor de stroomvoorziening kun je bijna elke telefoonlader met micro-USB gebruiken die 5V en minimaal 800mA aan stroom levert. Ik heb zelf een oude Nokia lader gebruikt die 5V 1200mA is, en dit werkt zonder problemen.
Als mensen ook een Rasberry PI hebben, deel je bevindingen! Mensen die vragen hebben kunnen deze natuurlijk altijd stellen.
3.895 views