Gisteren ging ik een discussie met iemand aan die zei dat als je het over HTML hebt, je het ALTIJD hebt over HTML5, omdat dit de laatste versie is. Hier ben ik het niet mee eens omdat je het ook kunt hebben over HTML4.0, HTML4.1, noem maar op.
Hierbij zei hij ook dat hij vond dat HTML, CSS, JavaScript 'hetzelfde' zijn omdat je ze alleen maar met elkaar gebruikt (?) en hierbij gaf hij als voorbeeld dat als men het over HTML5 heeft, je het hebt over de HTML, CSS(3) en JavaScript die hierbij hoort.
Wat vinden jullie?
Als je het over HTML hebt, heb je het dan altijd over HTML5?
En is HTML een 'verzamelnaam' voor HTML, CSS en JavaScript?
Nee, naar mijn mening is html geen verzamelnaam voor al het andere.
Html staat voor hyperText language.
Dus een taal op zich.
EDIT problemen met telefoon, verhaal was nog niet af.
CSS en javascript KUN je gebruiken in html, maar is niet per definitie nodig.
Dus daarom hebben ze ook niet veel met elkaar te maken.
Als je het een verzamelnaam zou moeten geven dan is webdesign een betere.
html5 is niets meer of minder dan de "vernieuwde" versie van html.
Wat wel zo is is dat men vaak javascript en CSS 3 toepast om dingen wat fancy te laten werken. Maar dan nog is het een eigen taal en niet iets wat samen moet werken met andere opties..
HTML staat voor HyperText Markup language, en daarmee zeg je het al: HTML geeft structuur aan een site: als het ware de muren van een huis. CSS geeft het design, dus de kleur van de muren. Javascript laat de deuren draaien. al deze talen vallen aan de clientside van het webdesign: de browser interpreteert deze scripts en maakt daarvan met zijn eigen parser de webpagina. HTML is dus geen verzamelnaam. Hoewel per definitie het een aparte taal is, is in de praktijk onlosmakelijk verbonden met CSS en Javascript
en dan versies. zoals er updates voor een programma komen, komen er ook updates op talen. het is natuurlijk, zolang het zich heeft bewezen goed te zijn, aan te bevelen de laatste versie te gebruiken (dmv het doctype, bij CSS en Javascript ben je afhankelijk wat de browser ondersteunt). en als je tegen mij zegt HTML ga ik er vanzelf van uit dat je HTML5 bedoelt... en veel dingen uit HTML4 en terug worden nu nog ondersteunt dus dat scheelt.
Een browser heeft maar 1 html parser en dat is de nieuwste. Als je het over html hebt heb je het dus automatisch over html5.
Js, css en html zijn totaal verschillend. Html en css zijn markup languages terwijl js een scripttaal is. Html is dan weer een structuur taal en css een opmaak taal.
Voor css versies geldt hetzelfde als voor html.
Js is dan nog weer leuker met versies. Js is eigenlijk ecma script met een heleboel libraries. Ecma is momenteel versie 6 terwijl js versie 5 in de meeste browser is.
Om het hele verhaal nog leuker te maken: html5 wordt in de spreektaal gebruikt als een verzamelnaam voor alle nieuwe html, css en js technieken en apis van de afgelopen jaren. Dit wordt als gebruikelijk gezien, maar is dus gewoon verkeerd. (dat gebeurd wel vaker met spreektaal)
[offtopic]leuk topic, had graag wat meer verteld en minder typfouten, maar ben helaas op vakantie, hier moet je het mee doen ;)[/offtopic]