Ik wil mijn website ombouwen naar full ajax. Ik heb daar een script voor gevonden en ik heb zelf een script gemaakt. Echter hoor je diverse dingen erover: google heeft wat meer moeite met vinden van je pagina's. Er zijn manieren om dit te voorkomen.
Maar bedenk je nog een ander aspect. Het is niet alleen SEO waar je over na moet denken, het gaat ook over de gebruiker. Wat als de gebruiker een pagina op je site ziet en die wil bookmarken of door wil sturen.... dan komt hij altijd bij dezelfde URL uit, dus op de voorpagina en dus nooit op de pagina die hij zo leuk vond => FAIL!
Zelfde reden waarom frames niet meer gebruikt worden.
Erwin: bij manier 1 heb je dus wel dat je kan opslaan als favorieten. Groot voordeel dus. Het 2e voorbeeld heb ik zelf gescript en daar kan het inderdaad niet...
@wouter: als ik het goed begrijp (engels begrijpend lezen is wat lastiger), word er dus eigenlijk van elke pagina die bezocht word een .php of .html kopie gemaakt en in een map geplaatst met een bepaalde url. Zo kan google deze alsnog vinden. Of zeg ik nu iets heel raars?
Wouter, mijn begrijpend lezen is sowieso bagger, mn engels is beter dan mn nederlands :P Maar ik moet het toch leren :) Een nieuwe poging:
AJAX is te herkennen aan de #! tekens die tussen / en / staan. Als gebruikers op een AJAX page komen, word er een snapshot gemaakt die doorgestuurd word naar google?
Waarom dan niet gewoon een request? Met goede caching is dat net zo snel en heb je totaal geen last van bookmark-problemen, google, seo etc.
Het is niet voor niets dat zelfs Google's zoekmachine-pagina via Javascript naar een vaste-resultaten-pagina gaat en zodra je dan op enter drukt, alsnog een nieuwe pagina opent (niet-ajax).
Eddy: Het gaat erom dat muziek telkens stopt als je naar een volgende pagina gaat. Nou kan je die wel door laten spelen maar het is storend... Zou jij het fijn vinden als steeds je muziek onderbroken word?
Zou jij het fijn vinden als steeds je muziek onderbroken word?
Dan een tegenvraag... moet je wel muziek op je site zetten? Ik vind het namelijk bloedje irritant als ik op een site kom en er begint ineens ongevraagd een muziekje te spelen!
Daarvoor kun je een frameset gebruiken. Zolang je er voor zorgt dat webpagina's ook buiten de frameset zijn te laden, is het geen belemmering voor Google.