Wat je beweert, klopt niet. Op de door jou gegeven link staat wel degelijk dat title wordt ondersteund door XHTML (kijk maar bij het kopje "Standard attributes").
XHTML is eigenlijk niets meer dan een iets strengere interpretatie van de HTML-standaard, en alle attributen die in HTML 4.01 bestaan, bestaan ook in XHTML. Het title-attribuut is een van de basis-attributen die in bijna elke HTML-tag is te gebruiken.
Overigens is een browser niet verplicht om iets met het title-attribuut te doen. Firefox bijvoorbeeld laat hem netjes als tooltip zien (maar alleen bij een opengeklapte lijst) maar IE bijvoorbeeld negeert hem gewoon.
De gemakkelijkste oplossing voor dit probleem is dus: een andere browser gebruiken ;-)
Volgens mij hebben <option/> geen onmouseover attribuut, dus dan wordt het heel moeilijk met javascript.
Voor welk doeleinde ga je hem eigenlijk gebruiken? Is het ook op te lossen met een lijst checkboxes of een rij radiobuttons? Deze hebben volgens mij wel een title attribuut dat altijd werkt. En anders kan je daar een heel stuk makkelijker javascript op los laten ^^,
Nou, het gaat hier echt gewoon om een lijst die iets wat te groot is voor allemaal radio buttons.
Maar aangezien zo'n selectmenu dus ook niet alles is, denk ik dat ik over ga op een alphabetische sortering waarbij je op de letters a t/m z kan klikken om te navigeren. Op deze manier kan ik makkelijk de hele schermbreedte gebruiken, en als het nodig is, gewoon doorgaan op de volgende regel.
* Ik zat met javascript te denken om in een extra element <div> ofzo de selected.index.value[] weer te laten geven (als ik het goed schreef). Dat is dus niet een onmouseover event, maar een onchange event op de select tag.
Als dr nog andere ideën zijn, dan hoor ik die graag natuurlijk.
Wat ik wel eens gebruik is een table in een div met onClick events op de td's. Dan kun je een lijst maken met gewenste hoogte en breedte en kun je het verder met CSS helemaal opmaken. Werkt alleen wel met javascript.