Hoi peepz,

Ik heb wat vakantiefilmpjes gemaakt met mijn nieuwe cameraatje. De filmpjes zijn in HD formaat en hebben als file-extensie "MOV". Nu zijn de filmpjes vrij groot qua bestandsgrootte (een paar honderd MB voor een minuutje film). Daarom wil ik ze omzetten naar een ander formaat, maar ik wil wel een zo goed mogelijke kwaliteit behouden. Weet iemand naar welk formaat ik ze moet omzetten om toch een goede kwaliteit te behouden, maar met een kleinere bestandsgrootte?
Kan je het bestand niet comprimeren? Of is het de bedoeling dat je het ook nog kunt afspelen?
Het is inderdaad de bedoeling dat ik het nog kan afspelen :)
Ik wil het dus omzetten in een ander bestandsformaat.
Ik denk dat MP4 wel een mogelijkheid is, of anders MPEG.
Thanks Aar. Weet je dan ook nog wat het verschil tussen deze 2 is?
MP3 (MPEG-3) zijn gecomprimeerde muziekbestanden
MP4 (MPEG-4) zijn gecomprimeerde videobestanden.

MP4 is afkorting van MPEG4, Dit is het zelfde als JPG en JPEG.

Zover het bij mij bekend is:
Voornaamste reden dat extensies uit 3 letters bestaan heeft te maken dat MS-DOS niet overweg kon met bestandsextensies met meer dan 3 letters.

MPEG staat voor Moving Picture Experts Group. Als je dan vervolgens al moet gaan korten op een extensie afkorting heeft de 'e' geen toegevoegde waar, om duidelijkheid te scheppen of het nu over een muziek of videobestand gaat is inplaats van de G een getal gekomen.
Ah oké, thanks voor de uitleg! Ik zal binnenkort eens kijken of ik het dan kan omzetten naar mp4... ben benieuwd... En filmformaten als wmv en divx en dergelijke? Of is mp4 gewoon het beste?

Reageren