Hallo,
Ik ben een mysql tabel aan het maken waarin een kolom moet komen waar geldbedragen in worden opgeslagen.
Het is een tabel waar elle producten in staan met hun prijs.
Welk datatype moet ik hiervoor gebruiken? Een INT is natuurlijk niet juist, omdat een geldbedrag een komma getal kan zijn.
Ik vond op internet ook al dat je problemen kunt krijgen als je FLOAT hiervoor gebruikt.
DECIMAL heb ik ook al naar geken, maar kan iemand me uitleggen wat ik nu het beste kan gebruiken?
Bedankt.
Bij een FLOAT kun je inderdaad afrondingsproblemen verwachten, dus gebruik DECIMAL als je bedragen herkenbaar wilt houden.
Betaalsystemen werken wel vaak met bedragen in centen om gedoe met punten en komma's te voorkomen. Je zou dus voor een INT in centen kunnen kiezen, alleen moet je dan voortdurend vermenigvuldigen met 100 en delen door 100.
een decimal. (10,2) om een bedrag op te slaan, maar afhankelijk van je soort product, kan het handig zijn om meer dan 2 getallen achter de komma mogelijk te maken.
Benzine wordt bijvoorbeeld met 3 cijfers achter de komma afgerekend.
Daar kun je maar beter op voorbereid zijn, want dat zou zo maar ook van toepassing kunnen zijn op prijzen per meter vloerbedekking of verzendkkosten per kg.
Ook kan je opdrachtgever zich dat natuurlijk in een later stadium alsnog bedenken, dus een nee van zijn kant hoeft je daar ook nog niet van te weerhouden.
Betaalsystemen werken wel vaak met bedragen in centen om gedoe met punten en komma's te voorkomen. Je zou dus voor een INT in centen kunnen kiezen, alleen moet je dan voortdurend vermenigvuldigen met 100 en delen door 100.
Lang niet allemaal. de Float wordt ook veel gebruikt.