Ik kan nergens vinden of wat ik wil bereiken eigenlijk wel mogelijk is: PHP gebruiken met IIS 7 op windows XP. (Ik ga er nu even niet op in waarom ik nog met windows xp werk - dat is een ander verhaal.) Al jaren geleden heb ik de bij XP geleverde webserver vervangen door IIS 7.0 Express en tot nu toe ben ik nog nooit tegen een beperking aangelopen, maar nu wil ik graag PHP leren (en een Wordpress website maken) en dat lukt niet.
De fout waar ik op struikel is deze: als ik een een-regelig test-script opvraag krijg ik de foutmelding:
"HTTP Error 500.0 - Internal Server Error". Verderop staat dat het een error betreft in de FastCGIModule. Het IIS tracelog-file specificeert "not a valid win32 application ".
Als ik probeer een script direct vanaf de command-line te runnen (dus los van de webserver) krijg ik dezelfde foutmelding: "Not a valid win32 application". In feite geven álle php executables (php-win.exe, php.exe) diezelfde melding. HOORT DAT ZO?
Ik heb de tool 'dependency walker' gebruikt op php-cgi.exe en vind daarbij eerst dat er C++ libraries ontbraken. Dat opgelost via een download van Microsoft. Maar de fout blijft dezelfde. Nu struikelt dependency walker over het ontbreken van 'wer.dll' en 'ieshims.dll', maar op diverse forums lees ik dat dit 'fake' meldingen zijn die je moet negeren.
Intussen kom ik maar geen stap verder, en het frustrerende is dat ik niet echt zeker weet of het eigenlijk wel kán. Is er een reden waarom 'PHP under FastCGI' niet zou werken op windows XP?
1.377 views