beste allemaal,

Ben ik weer! Na lang weer niet hier geweest te zijn heb ik jullie hulp nodig.

Voor een project op de universiteit moet ik een website de lucht in gooien, die naast het tonen van veel informatie etc ook een inschrijffunctie moet hebben. Studenten kunnen zich voor bepaalde workshops inschrijven, en het is de bedoeling dat na alle inschrijvingen de studenten verdeeld worden over de workshops.
paar puntjes:
- de studenten kunnen meerdere voorkeuren aangeven, voor wanneer een workshop vol is. daar moet natuurlijk rekening mee worden gehouden.
- de studenten uit verschillende jaarlagen moeten, om diverse groepen te creeren, tegelijk worden ingedeeld in workshops. 1 workshop moet dus zowel eerstejaars als tweedejaars ontvangen.
- om het een en ander eerlijker te maken moet bij puntje 1 het principe 'wie het eerst komt wie het eerst maalt' gehanteerd worden.

heeft iemand tips voor mij, waar ik rekening mee met houden?

bij voorbaat dank,
Jeroen
Deze situatie vraagt eigenlijk om een periode waarin studenten zich kunnen aanmelden en pas op de sluitingsdatum de groepen geformeerd worden door een druk op de knop te geven.

- de studenten uit verschillende jaarlagen moeten, om diverse groepen te creeren, tegelijk worden ingedeeld in workshops. 1 workshop moet dus zowel eerstejaars als tweedejaars ontvangen.

Dit heeft alleen effect als er meerdere 'dezelfde' workshops gegeven worden of als deze stelling een hogere prioriteit heeft dan de rangvolgorde van de aanmeldingen voor de workshops.

Het plaatje is voor mij nog niet 100% helder als ik jouw verhaal lees.
Vragen die wat mij betreft beantwoord dienen te worden:
- Hoeveel voorkeuren moeten de studenten opgeven.
- Hoeveel studenten kunnen er op één workshop aanwezig zijn?

qua indeling denk ik zo iets:

tabel users
- id
- naam
- email
- password
- start_opleiding (jaartal)

tabel workshop
- id
- naam
- omschrijving
- maximaal aantal deelnemers
- start datum/tijd
- docent
tabel aanmeldingen (users kunnen voor meerdere workshops kiezen)
- user_id
- workshop_id (de workshop die de student graag zou willen volgen)
- rangorde // dit is een 1 voor de eerste keuze van de user, 2 voor de tweede keus etc.

tabel planning
- aanmeld_id
- workshop_id (de workshop waarin de student daadwerkelijk ingedeeld is)

Quote:

Dit heeft alleen effect als er meerdere 'dezelfde' workshops gegeven worden of als deze stelling een hogere prioriteit heeft dan de rangvolgorde van de aanmeldingen voor de workshops.

van de 10-15 studenten per workshop, moeten ongeveer de helft eerstejaars en de helft tweedejaars zijn
het aantal voorkeuren is nog niet bekend, maar dat kan eventueel variabel zijn

wat ook nog goed is om te vermelden, is dat de workshops in 3 rondes gegeven worden. elke workshop wordt 3 keer gehouden, maar een student gaat maar naar 1 workshop.

bedankt voor de tabellen! al had ik ze zelf al wel zon beetje bedacht. ik vroeg me eigenlijk meer af, hoe het algoritme eruit moet gaan zien voor het verdelen
goed. ik had een heel verhaal geschreven maar ondertussen was ik weer uitgelogd. ik terug en dacht dat ik de heleboel naar het klembord gekopieerd had maar helaas.

Reageren