Ik heb een vraagje, wij maken stappenkaarten op ons werk.
Dit gebeurd in excel. maar dit is niet echt handig en tijdrovend.
We willen hier een soort van programmaatje van maken.

Ik ben pas net begonnen in php maar het leek me een leuke uitdaging om dit hierin te maken.

Bedoeling is dat de velden met de cijfers er voor gekozen kunnen worden uit een drop-down menu.
Per stap moet ik verschillende bewerkingen kunnen kiezen. Aan deze bewerkingen moet een kleur gekoppeld worden zoals in het voorbeeld.

Achter de bewerkingen worden de uren met de hand ingevoerd, omdat deze nogal variabel zijn per order.

Als dit allemaal ingevoerd is, moet dit uitgeprint kunnen worden. De kaart moet ongeveer op het voorbeeld lijken.

Dit is wel wat om in php te maken, of zit ik er helemaal naast.

p.s zijn er misschien bij jullie tutorials bekend die hier bij passen?

Ik zie geen voorbeeld.

Uit je beschrijving vind ik het moeilijk om op te maken wat je nu precies wilt (de stappen/volgorde).

Waarom is het niet handig en tijdrovend in Excel?
Met formules, macro's en VBA kun je daar ook heel veel mee.

Als je bijna geen ervaring hebt in PHP, zal het ook tijdrovend zijn om het te maken ;-)
Ik weet niet wat ik mij bij een stappenkaart moet voorstellen en ik zie je voorbeeld niet.
Maar het lijkt op een soort uren registratie en dat is prima te doen in PHP icm met MySQL of andere database. Ik weet niet of het verstandig is om dit gelijk als (één van) je eerst project(en) te doen.
Daarnaast heb je wel een PHP server nodig of je moet het online opslaan. Dan is beveiliging ook een goed punt.

Edit: Nou wel een voorbeeld. Dit kan wel, maar excel is hier misschien wel geschikter voor. Je kunt in excel ook een hoop automatiseren.
In tegenstelling tot de mensen boven mij ben ik juist wel van mening dat php (of beter: een online oplossing) hier geschikter is dan Excel. 1 flow kaart maken in Excel is makkelijker dan in php. Een x-aantal losstaande kaarten maken in Excel is ook makkelijker dan in php. Echter, zodra je er een adminstratie achter wil hebben en overzichten wil kunnen draaien, rapporten, meerdere mensen er mee wil kunnen laten werken etc. Dan is Excel echt het verkeerde middel. Excel is geen database en dat heb je dan wel nodig.
Ja misschien moet ik het in excel houden en het niet moeilijker maken als het is.
Maar m'n doel is nog steeds om beter PHP te leren.

Hebben jullie eventueel nog goede tips voor goede tutorials?
Erwin H op 29/01/2014 09:18:41

In tegenstelling tot de mensen boven mij ben ik juist wel van mening dat php (of beter: een online oplossing) hier geschikter is dan Excel. 1 flow kaart maken in Excel is makkelijker dan in php. Een x-aantal losstaande kaarten maken in Excel is ook makkelijker dan in php. Echter, zodra je er een adminstratie achter wil hebben en overzichten wil kunnen draaien, rapporten, meerdere mensen er mee wil kunnen laten werken etc. Dan is Excel echt het verkeerde middel. Excel is geen database en dat heb je dan wel nodig.

Je kunt Excel altijd nog samen laten werken met Access als database. Ook kun je via macro's verbinding maken met andere databases.
Echter voor het gebruik op meerdere systemen ben ik het met je eens dat een online oplossing handig is, mits goed beveiligd.

Google: Php tutorials nederlands
Let wel even goed op de jaartallen. Phptuts.nl is wel fijn, maar behoorlijk out-of-date. Ook op phphulp staan meedere tutorials maar let ook hier op de jaartallen.
Bedankt voor jullie snelle reacties!! Top!!

Reageren