Wat vinden jullie van Wordpress gebruiken als een CMS i.p.v. een blogplatform? Steeds meer bedrijven gaan met Wordpress werken. Naar mijn mening kan je de tijd van het tweaken en tunen beter besteden en ik vind Wordpress niet makkelijk in gebruik. Oké, nieuwsberichten e.t.c. zijn makkelijk gemaakt, maar als je iets op maat wil kan je naar mijn mening beter geen Wordpress gebruiken. Ook wordt alle custom data in één gigantische Wordpress table gegooid, heel slecht. Wat is jullie mening?
In mijn ogen blijft het een basaal product, wat als 'vanilla' (vanaf installatie, dus zonder addons) niet echt snel genoeg reageert.

Om deze reden heb ik jaren geleden besloten om een eigen CMS te bouwen. Dan heb je alle controle over de code en de database. Ik heb ook wel eens gehoord van 'CMS Made Simple', en dat schijnt ook wel een snel product te zijn.
Ik ben nooit zo goed te spreken over WordPress. Het is erg populair, maar het lapt alle best practises en design patterns aan zijn laars.

Echt Seperation Of Concern is er niet: Een designer moet ook volledig overweg kunnen met alles wat te maken heeft met PHP en de backend.

WordPress is leuk als je een klein blogje hebt, maar voor complexe websites is het totaal ongeschikt.

Daarvoor kun je beter kijken naar Typo3 (of hun nieuwe Type Neos), Drupal 8 (is nog niet stable). Of als je echt veel custom dingen wilt toevoegen de Symfony CMF (of daarop gebaseerde projecten zoals ZuluCMF). En eigenlijk, als je maar geen 3rd party plugins gebruikt, is Joomla! ook zo slecht nog niet.
Het probleem is dat veel mensen zeggen van "Joomla plugins kosten geld", terwijl ik Joomla en Drupal beter vind, aangezien zij een beter rechten systeem hebben. Ik vind Wordpress leuk als blogplatform, maar niet als CMS. Maar goed, sommige internetbedrijven willen dus Wordpress gaan gebruiken omdat hun eigen CMS niet meer bij deze tijd is.

Als je bij Wordpress data ergens in doet, komt het in een gigantische database (wp_meta ofzo). Uit die gigantisch rotzooi moet je dus de data gecontroleerd updaten, verwijderen of aanpassen...Heel het idee van een database en tabellen (data gestructureerd ordenen) wordt aan de laars gelapt. Maar goed, fijn om te lezen dat jullie er ook zo over denken.

Reageren