hallo allemaal,
wat vinden jullie de beste servers
windows of linux? en als je linux kiest
welke linux dan (ubuntu, suze enz)?
I.i.g. geen Windows. :)
Qua Linux maakt de distro niet zoveel uit. Doe nu veel met Ubuntu, maar als ik dat beu ben stap ik makkelijk over naar een andere distro
maar met ubuntu kan je ook gebruikmaken van maas en juju of kan dat ook met andere linux distrobuties?
Christian k op 08/02/2014 14:49:02

... maas en juju ...

Huh?
De begrippen "Windows" en "server" zijn in mijn ogen wederzijds uitsluitend. ;-) Windows heeft veel te veel overhead waardoor je meer resources (CPU/RAM) nodig hebt.

Bij Linux kun je eenvoudig een redelijk minimale installatie doen, waardoor je je resources zo optimaal mogelijk kunt benutten. Het is -mede daardoor- ook stabieler dan Windows. Ik heb Linux-servers draaien die al bijna twee jaar niet herstart zijn (en de reden dat ze twee jaar geleden uberhaupt herstart moesten worden was omdat we gingen verhuizen naar een ander datacentrum). Windows-servers gaan na verloop van tijd vaag gedrag vertonen waar je meestal alleen vanaf komt door ze te herstarten.

Qua Linux-distributies moet ik zelf niets hebben van Debian/Ubuntu. Veel teveel gericht op een grafische (Windows-achtige) omgeving. Veel te onlogisch ingericht. Veel te lastig te beheren. Voor systemen die stabiel moeten draaien gebruik ik CentOS. Dat is een vrij convervatieve distributie waarbij goed wordt getest of alle software goed samenwerkt. Nadeel is dat CentOS vaak erg achterloopt met software-versies (perl 5.10.1, Apache 2.2.15, PHP 5.3.3, om een paar voorbeelden te noemen). Voor systemen die wat meer cutting-edge moeten zijn, gebruik ik dan ook Fedora. Die heeft dezelfde basis als CentOS (beide zijn afgeleid van RedHat) maar is erg snel met het doorvoeren van nieuwe software-versies.

<disclaimer>
Uiteraard zijn de uitspraken die ik hierboven gedaan heb mijn persoonlijke mening.
</disclaimer>

[size=xsmall]Toevoeging op 08/02/2014 15:11:30:[/size]

- SanThe - op 08/02/2014 14:53:09

[quote="Christian k op 08/02/2014 14:49:02"]
... maas en juju ...

Huh?
[/quote]
Maas = Metal as a service; management-software om snel nieuwe servers uit te rollen.
Juju is een management-tool om eenvoudig software uit te rollen op die servers.

Dergelijke provisioning-software bestaat ook voor andere distributies. In sommige opzichten soms beter, dan Juju, soms ook weer niet. Hangt er ook een beetje vanaf wat je wilt. Juju is gemaakt voor Ubuntu, maar de ontwikkelaars staan open voor bijdragen die het beschikbaar maken op andere distributies. Er bestaat geloof ik al een gedeeltelijke port voor CentOS.
maar het beste is dus een linux server?
ik gebruik al een tijdje ubuntu desktop en ik vind het geweldig(ik heb gedualboot met vista maar ubuntu werkt veel beter)
is het dan ook handig om ubuntu server te nemen?
Je kan prima ubuntu als server nemen, zeker om te leren. Als je op een bepaald moment afscheid kan nemen van de grafische schil dan wordt het tijd om over te stappen naar CentOS of Fedora. Ik gebruik hobbymatig CentOS en op werk maken we veel gebruik van Redhat producten. Mijn webserver thuis is een Raspberry Pi. De goedkoopste en energiezuinigste server. Draait op een Debian linux en als power een smartphone usb adapter.

Reageren