Door
Lord Gaga
op 26-02-2014 12:21
gewijzigd op 26-02-2014 12:24
1.709 views
Hallo,
Graag zou ik een eigen PHP Framework willen maken, maar ik kan nergens een echt goede tutorial vinden hoe je dit nu precies doet.
Weet iemand nog een goede tutorial of zou iemand me willen uitleggen hoe je precies begint?
Ik weet dat je beter bestaande frameworks kunt gebruiken maar ik wil graag leren hoe je zoiets zelf maakt.
Mag ik je heel erg dringend verzoeken om eerst nog eens heel goed na te denken of je dit wel echt wil? Het is veel beter om eerst een echt framework (laravel, symfony, zf) te gebruiken. Je leert dan veel meer OO principes, gedachtengangen en krijgt dan veel meer ervaring van OO dan als je er zelf eentje maakt.
Daarna (zeg na 3 maanden) kun je altijd nog gaan nadenken over het maken van een eigen framework.
Hoe je precies begint hangt een beetje af van wat jij al weet en wat je wilt.
Wat voor framework wil je maken? Een MVC framework? Al eens met andere MVC frameworks gewerkt (of uberhaupt met OOP)? Weet je ook wat MVC inhoudt? Hoe diep gaat je kennis daar dan in? Weet je wat Routes zijn? Wat een Dispatcher is? Hoe ga je je templates renderen? Wil je REST service ondersteunen? Database class.. En zo kan ik nog wel door blijven gaan.
Dus wat weet je allemaal al? En wat voor framework wil je hebben?
Het idee is om gewoon een kleine website maken (OOP, MVC, dus ik dacht dat dit het best kon d.m.v. een framework).
Het hoeft niet zo'n heel grote website te zijn, gewoon registreren, inloggen, nieuwsberichten plaatsen. Uiteindelijk wil ik dit wel gaan uitbreiden.
Dit is ook puur om object oriented beter te leren.
>> Dit is ook puur om object oriented beter te leren.
Als dit het doel is zou ik je echt aanraden om te beginnen met Laravel of Silex. Als je zelf begint maak je je eigen principes en design patterns, wat dus totaal fout kan zijn.