Ja, rowCount() in PDO. Die ken ik, maar die gaat in dit geval niet op, helaas...
De situatie is dat ik een hoofdtabel heb met daarin een 10 tal gedefinieerde kolommen. Ik geef de gebruiker nu echter de mogelijkheid om tot 3 extra kolommen te definieren. De meeste zullen dit niet doen, sommige wel. Omdat ik anders voor het merendeel lege velden zou hebben heb ik dit dus in een aparte tabel geplaatst met drie kolommen (record_id uit hoofdtabel, kolom nummer en kolom waarde). Mocht een gebruiker dus drie extra kolommen definieren en ook vullen, dan komen er dus drie records bij in die extra tabel.
De uitdaging is nu dat ik een batch update mogelijkheid geef. De gebruiker kan een reeks aan records tegelijk aanpassen. Hij stelt zijn eigen query samen, geeft aan welke kolommen een nieuwe waarde moeten krijgen en die worden allemaal in 1 keer geupdate. Bij die extra kolommen geeft me dat nu alleen een probleem, want hoe bepaal ik nu hoeveel rijen (uit de hoofdtabel gerekend!) zijn aangepast. Let ook op dat als de gebruiker update naar een lege string, dan worden de al bestaande rijen in de custom tabel verwijderd! Ik zit dus met mogelijke deletes, inserts en updates in 1 actie die ook nog eens overlap kunnen hebben voor wat betreft de rijen in de hoofdtabel.
Iemand een idee hoe ik correct kan bepalen hoeveel rijen uit de hoofdtabel uiteindelijk zijn aangepast?
1.024 views