Ik probeer een script te maken dat het zelfde moet doen als de product navigatie van Mycom.nl
Zij gebruiken op hun homepage een script waarbij je een categorie aanklikt en vervolgens verschijnen dan de subcategorieren in een ander tabel. klik je daar op een subcategorie dan worden de producten weergegeven in een andere tabel.
Hierbij werkt jQuery denk ik wel het makkelijkst alhoewel het ook met 'gewoon' javascript gemaakt kan worden.
Als eerste maak je de drie div's in HTML waarvan de laatste twee dus een variabele content krijgen.
In de eerste list maak je een unsorted list ( <ul> </ul> ) met hoofdcategorieën. Dan moet je zorgen dat elk <li> .. </li> een click event krijgt. Begin met een simpele alert. Als dat werkt ga je de alert vervangen voor code die de inhoud van de tweede div gaat vernieuwen. Als de tweede div lukt dan gaat de derde ook lukken.
Een vraagstuk kan nog zijn waar je de data vandaan haalt om de div's mee te vullen. Dat kan op een aantal manieren maar het makkelijkste wat mij betreft met een JSON string die door PHP gegenereerd wordt waarin alle artikelen en categorieën zitten en die vervolgens aan een javascript variabele wordt doorgegeven. Maar het kan ook met AJAX. Hierbij wordt er op de achtergrond telkens nieuwe data opgehaald van de server. Deze techniek is beter wanneer het een erg groot assortiment betreft.