Ik maak gebruik van Targetpay's automatische incasso module, werkt perfect. Ik vraag netjes om een machtiging aan mijn klanten, dit kunnen zij doen door eenmalig een betaling te verrichten via iDEAL of handmatig via een formuliertje, dus ik heb toestemming om bedragen af te schrijven.
Nu komt mijn vraag en tevens probleem:
Wanneer ga ik nu een incasso opdracht geven? Als een klant namelijk via iDEAL zijn machtiging doet dan betaalt die meteen al een volledige maand voor uit, ik wil graag iedere eerste van de maand het geld incasseren maar stel iemand machtigt mij via iDEAL op 30 juni 2014, dan krijgt die meteen 1 July 2014 weer een afschrijving... ik moet dus ergens de datum bijhouden wanneer iemand mij gemachtigd heeft toch? Hoe moet dat tevens met klanten die niet via iDEAL machtigen en dus nog niets betaald hebben.... moet ik dan dezelfde dag als ik de machtiging accepteer een betaalopdracht versturen?
En dan via een cronjob iedere eerste van de maand de opdrachten versturen met uitzondering dus van de zojuist gemachtigde klanten die al betaald hebben via iDEAL of instant incasso...
Misschien denk ik veels te moelijk en kan het veel makkelijker en overzichtelijker... Ik moet namelijk ook nog facturen gaan opslaan en deze weergeven bij de klant.
Volgens mij blijf je altijd met dat probleem zitten. Als iemand op de helft van de maand de betaling doet, dan kom je nog ongeveer 2 weken te kort.
Mij lijkt het makkelijker om per ingang datum te incasseren. Of minimaal 1 maand vooruit betalen.
Wat je ook kan doen is een keuze geven welk incasso moment ze wensen.
Dus 1, 15, of 28 (30 kan niet want er zijn ook schrikkeljaren)
Dan zit je niet zo strikt vast aan een betalings moment.
> ik moet dus ergens de datum bijhouden wanneer iemand mij gemachtigd heeft toch?
Uiteraard!
> En dan via een cronjob iedere eerste van de maand de opdrachten versturen
Wil je je perse vast houden aan die eerste van de maand?
Het is eenvoudiger om de datum wanneer de persoon heeft gemachtigd op te slaan (2014-05-08 08:50:00). Daarbij een veld of deze wel of niet heeft betaald. Zo niet, gelijk een betaling sturen, zo ja, dan de volgende maand een betaling sturen (2014-06-08 00:00:00). Natuurlijk moet je bij deze laatste datum wel rekening houden dat de datum de volgende maand niet altijd het zelfde is. Als ik jou op 2014-05-31 machtig, moet je de volgende rekening sturen op 2014-07-01 en een extra controle voor februari en schrikkeljaren.
Als je je vast wilt houden aan de eerste van de maand zou je gewoon het bedrag uit moeten rekening wat die heeft betaald en nog moet betalen. Als ik machtig en niet betaal kun je mij een rekening sturen van de komende 22 dagen. Als ik al wel vooruit betaal voor de hele maand zou je dit de volgende maand moeten verrekenen en betaal ik dus in Juni 8 dagen minder.
Maar misschien denk ik ook wel te moeilijk :) Ben benieuwd naar je uit eindelijke oplossing.
Andere invalshoek mischien, maar kun je niet bijv 1 cent voor verificatie door ideal laten doen? Dan kun je direct na verificatie een incasso starten en de incasso datum per account bijhouden.
Vervolgens kun je gewoon doormiddel van een dagelijkse cron elke dag een aantal incasso's versturen
Ik zou nog even laten weten wat het uiteindelijk geworden is:
Er is gekozen om de klant het volledige pakket bedrag de eerste keer over te laten maken via iDEAL. Vervolgens slaan wij de datum op wanneer dit gebeurd, dit is tevens de machtigings datum.
Daarnaast slaan wij meteen de verloop datum op (1 maand na machtiging/betaal datum. Vervolgens hebben wij een cronjob die iedere dag kijkt of de verloop datum al bereikt is, 3 dagen voor de verloop datum versturen we een incasso opdracht naar desbetreffende persoon. Na een succesvolle betaling updaten we de verval datum en start alles weer opnieuw.