Kan iemand mij uitleggen hoe een vergelijkingssite(independer.nl) precies werkt? Waar komt de data vandaan die vergelijkt wordt? wordt deze handmatig in een db gezet of wordt deze automatisch geïmporteerd en om de tijd geupdate?
Wat is de theorie erachter?
Hoe komen zij aan die datafeed? Wordt dit door bijvoorbeeld web shops geleverd?
En wat is de beste manier om zo een site te implementeren iemand ideeën?
Webshops kunnen inderdaad een datafeed uploaden of, veel handiger, zelf een automatische datafeed klaarzetten op de eigen server (met een live koppeling naar hun database), zodat de vergelijkingssite de data zelf ophaalt en op dat moment over actuele data beschikt. Google Shopping doet dat bijvoorbeeld één keer per dag.
Hoe je dat moet implementeren? Dat is in de eerste plaats afhankelijk van wat je allemaal wilt vergelijken: dat bepaalt namelijk welke data je nodig hebt.
Producten of diensten vergelijken. Hoe kom ik als vergelijkingswebsite aan de datafeed? Kan ik de datafeed (product feed) niet ophalen van het internet aan de hand van een script die het web scant (Crawler) of zoiets?
Wat ik wil vergelijken zijn verzekeringen. Hoe kan ik zo een website realiseren liefst gebruik makend van open source om mee te beginnen.
Dat kan, zoals gezegd, met een screen scraper, alleen wordt dat niet gemakkelijk als je verschillende soorten verzekeringen van verschillende verzekeraars met allerlei variabelen wilt vergelijken. Betrek je die data bij een andere vergelijkingssite, bijvoorbeeld Independer, dan kun je juridische problemen met het databankrecht verwachten.
Wat is je verdienmodel? Een commissie voor elke verkochte verzekering is bijvoorbeeld niet ongebruikelijk en anders kun je verzekeraars laten adverteren.
Meld je aan bij affiliate marketing partijen zoals: Daisycon, tradetracker, tradedoubler etc..
Ze fungeren als tussenpersoon en bieden deze feeds voor voor publishers aan.