Onderhoudt ( privé ) een website voor een sportvereniging. Door omstandigheden die verder, geloof ik, niet relevant zijn, draait deze site op een MS Access database die vanuit PHP wordt geactiveerd middels: 'new COM("ADODB.Connection")' etc.

Eind vorige week kreeg ik de melding dat de site "eruit" lag met de foutmelding: "PHP Fatal error: Class 'COM' not found in <pad>\<bestand>.php on line <nr>" ( "indentificerende gegevens even vervangen door algemene aanduidingen" ). Na wat googlelen kwam ik tot de conclusie dat de meest waarschijnlijke oorzaak het "plotseling" ontbreken van de regel "extension = php_com_dotnet.dll" in het php.ini bestand was. Heb dit aan de bewuste provider doorgegeven, maar tot op heden nog geen reactie mogen ontvangen.

Daarom zoek ik nu naar een alternatieve methode om de connectie te kunnen leggen / herstellen, zonder daarbij van algemene PHP ( en andere ) instellingen en dus van die bewuste provider afhankelijk te zijn
Gerard Buijze op 20/05/2014 12:15:42

... Eind vorige week kreeg ik de melding dat de site "eruit" lag ...
... de bewuste provider doorgegeven, maar tot op heden nog geen reactie ...

Wat is dat voor provider?
Heb je hen al opgebeld met uitleg? Als ik bij een spoedeisend incident binnen een dag geen antwoord krijg (tenzij ik een goede SLA heb afgesproken, dan eerder), dan is dat voor mij een reden om de telefoon te grijpen. Op sidn.nl of whois.sc is vaak wel een nummer of naam te vinden als deze niet op de website van hun staat aangegeven.
Gebruik ODBC driver als je die tot beschikking hebt.
Heb inmiddels antwoord van de provider.
Een "beetje laat" inderdaad. Heb ik ook aangegeven.
Komt erop neer dat er aan hun kant niks veranderd is ( zeggen ze ), dus dat het "probleem" aan "mijn" kant moet liggen ... alleen, heb óók codematig niks veranderd :(

Ben een betrekkelijke "novice" op PHP gebied, dus een concreet voorbeeld zou welkom zijn.
Gerard Buijze op 20/05/2014 15:43:38

heb óók codematig niks veranderd :(

Iets anders wel? Update?

Reageren