Ik wil graag de mogelijkheid bieden aan mijn klanten om hun account te sluiten maar niet dat deze verwijderd wordt uit de database maar dat deze enkel op een soort non actief gezet wordt, zoals Facebook ook doet. Als je dan ooit weer inlogt ben je weer actief...
Tegen welke problemen loop je aan (denk je)?
Zo moeilijk lijkt me dat toch niet?! In je database een veld bij het account opnemen of iemand actief/non-actief is?! Als iemand inlogt kun je controleren of het account non-acties staat --> zo ja; update die status.
@gerard:
Ik zou geen apart veld toevoegen maar het in het veld als extra rang toevoegen. Dat scheelt een hoop ombouw werk in een bestaande applicatie.
Zoiets heb ik opgelost met een rang er aan toe te voegen.
0 = niet geactiveerd
1 = actief/lid
2 = moderator
3 = administrator 4 = deactief
Dan is het simpel weg een if / else toevoegen waarop je selecteerd welke rang. Als iemand in het vervolg zijn account terug wil kan je op basis van het geregistreerde mailadres en eventueel vraag naar bijvoorbeeld geboortedatum of specifieke vraag het account terug krijgen.
Daarin kun je dan NULL opslaan bij het aanmaken.
Zodra iemand zich afmeldt, zet je daar 1, of NOW() in (in dat laatste geval een kolom van het type DATETIME)
Met NOW() weet je ook wanneer iemand zich afgemeld heeft.
---
en dan uiteraard op de voorkomende plekken checken dat die kolom nog steeds NULL is, als je de gebruikers wilt tonen.