Nu zijn dit namen van gebouwen.
Elk gebouw word ook gedisplayed op een eigen pagina vanaf een template. nou wil ik in die template verwerken dat ie de images van dat bepaalde gebouw erbij gaat displayen.
een gebouw heeft een $shortname die hetzelfde is als de naam van de picture.
Gelukkig is 'display' een goed Nederlands werkwoord, anders zou het bovenstaande bericht echt half Engels zijn. Maar goed.
Het makkelijkste is een tabel in een database:
gebouw_id, foto
Als gegevens daarin heb je dan bijvoorbeeld:
1, boulevard1.jpg
1, boulevard2.jpg
2, koppie1.jpg
etc, etc
Vervolgens bij een gebouw een query doen en de foto's laten zien:
<?php
// Ervan uitgaand dat je met MySQL werkt
$sql = "SELECT foto
FROM tabel
WHERE gebouw_id = ".$gebouw_id;
$query = mysql_query($sql);
ok, dat zou een oplossing zijn, maar momenteel komen de images automatisch in een map en die zou ik dan in een database moeten zetten?
Dat lijkt mij wat omslachtig, maar natuurlijk wel een mogelijkheid. Het zou dan ook betekenen dat ik alle id's van de gebouwen moet gaan controleren en daarbij de image zetten.
Als het niet anders kan doe ik dat natuurlijk, maar ik zat meer te hopen dat er iets te doen is met een 'while' die images displayed die dezelfde '$shortname' hebben en dan -de getallen ofzo.
Ik had het niet over de titel, die vind ik nog gaan. Ik had het over het woord 'display' in je teksten. Maar dat terzijde.
Om een misverstand uit de wereld te helpen: de plaatjes staan niet IN je database, slechts de bestandsnamen. En daar is het algekoppeld aan een gebouw door middel van het id van het gebouw.
Maar vertel anders eens hoe je de gebouwen nu allemaal opslaat. Wellicht is er een veel makkelijkere optie...
de gebouwen staan in een database, ze hebben een id. alleen de images hebben niets met die database te maken, die staan in een losse folder op de server. alleen mijn admin maakt de images wel aan met dezelfde shortname, maar een gebouw staat nu eigenlijk nog helemaal los van de images. alleen mijn php kan dus wel eventueel een image en een building herkennen doordat ze dezelfde naam hebben, maar de images hebben 1,2,3 enz. erachter.