Hallo,

Als ik in phpmyadmin een tabel heb met een kolom ID (int) en een kolom naam (text), zie ik in de kolom naam niet de naam zelf staan maar: [BLOB - 4 Bytes]

Bij andere hostingpakketten/servers zie ik normaal gewoon de naam uitgeschreven staan.
Als ik op het 'potloodje' klik van wijzigen zie ik wel gewoon de tekst, erg vreemd.

Weet iemand waardoor dit komt en of ik het anders kan instellen waardoor ik gewoon zie staan wat er in dat record staat?

Gr
Ramon
Blijkt inderdaad aan de collatie te liggen. Stond bij sommige tabellen op utf8_bin en bij andere op latin1_swedish_ci. Enkel bij utf8_bin kwam dit probleem voor.

Bedankt!
PS.
Is het volgens de Big Bang Theory nodig om een TEXT data type voor de kolom naam te hebben?
Nee je hebt helemaal gelijk Ger, mezelf een beetje vreemd aangeleerd.

Aan de andere kant; is het echt slecht om er TEXT voor te gebruiken?
Slecht zou ik het niet willen noemen, maar het is niet nodig.
TEXT en BLOB data wordt niet in het record opgeslagen maar als aparte objecten.
Ergo, het ophalen van TEXT velden geeft extra geheugen overhead.
Dus varchar is vele malen beter, eigenlijk al veel vaker gehoord maar dit bewijst maar weer dat ik te eigenwijs ben. Zal m'n leven eens gaan beteren.
En soms nog beter is een CHAR, tenzij je echt hele verschillende lengtes hebt.
Het is een beetje het een om het ander. Een Varchar neemt gemiddeld minder ruimte in dan een CHAR. Maar als al je kolommen fixed length zijn in je tabel (wat een CHAR is en een VARCHAR niet), dan kan mysql sneller zoeken in tabel, omdat het simpelweg kan berekenen aan de veld lengte waar het volgende veld begint. Heb je er maar 1 niet fixed length veld tussen zitten dan kan dat niet meer.
>> Heb je er maar 1 niet fixed length veld tussen zitten dan kan dat niet meer.
Toch wel:

ALTER TABLE tablename ROW_FORMAT=FIXED

Krijg je natuurlijk wel grotere tabellen door (qua schijfruimte).

Reageren