Aangezien ik zelf alweer een vrij oude versie van Microsoft's Office gebruik (uit 2007) vroeg ik me af wat de huidige stand van zaken is. Ik heb even rondgekeken op de Microsoft site en ik zag dat er een Office professional 2013 is, maar ook een Office 365? En op Google vind ik zelfs ook hits op Office 2014.
Mijn vraag is dus eigenlijk wat tegenwoordig de "gangbare" versie van Office is??
Verder vraag ik me ook wel af hoeveel van jullie er van die "Cloud" software-pakketten gebruiken en hoe dat werkt. Ik zie tegenwoordig bij veel software-pakketten staan dat er xx GB aan online opslag bijzit, en volgens mij zijn er ook programma's die je vanuit de Cloud moet opstarten (wat dat dan ook weer mag inhouden). Wordt software steeds meer een "online" aangelegenheid vraag ik me af. Ik wil namelijk gewoon dat mijn software op m'n eigen pc staat... of is dat tegenwoordig ouderwets? :-s
Oh ja... ik ben ook benieuwd of jullie gebruikmaken van gratis open source pakketten in plaats van de bekende betaalde pakketten. Voor Mircosoft Office zijn er namelijk open source pakketten... zijn die net zo goed? En ook voor Adobe Photoshop zijn gratis alternatieven. Iemand daar ervaring mee?
Kortom... welke Office versie is momenteel gangbaar... en hoe staan jullie tegenover gratis alternatieven van bekende software?
OO kan wel verschillende type .doc schrijven (word 97, 2000 etc)
de eigen extensie van OO is .odt (openoffice document text volgens mij).
En daarnaast nog .txt, .xml, .uot en .html
En nee, Microsoft gaat vast niet regelen dat een concurrend formaat ingelezen kan worden. Was paar jaar geleden genoeg over te doen, dat de overheid een open formaat wilde hanteren.
Hoor je nooit meer wat over.
[size=xsmall]Toevoeging op 19/10/2014 13:50:01:[/size]
OO kan wel verschillende type .doc schrijven (word 97, 2000 etc)
En daarnaast nog .txt, .xml, .uot en .html
En nee, Microsoft gaat vast niet regelen dat een concurrend formaat ingelezen kan worden. Was paar jaar geleden genoeg over te doen, dat de overheid een open formaat wilde hanteren.
Hmm, oké... dus als ik het goed begrijp... als je zelf een document in OO maakt en je wil dat iemand anders het kan lezen, gewoon altijd omzetten naar PDF?
hangt ervanaf: als die ander ook gewoon OO gebruikt, sla je het op als .odt. Je gaat er nu zelf al vanuit dat jij de enige bent die OO of LO gebruikt....
Moet de ander het gaan bewerken met Word, dan .doc, als zou .rtf ook kunnen, maar de gemiddelde Word gebruiker snapt vaak niet dat er naast .doc en .docx meer formaten zijn, laat staan andere tekstverwerkers.
en een .pdf als het niet meer gewijzigd hoeft te worden.
Niet waar. Althans, het klopt dat OpenOffice zijn bestanden standaard in .odt-formaat wegschrijft.
.odt is echter het OpenDocument Text-formaat en dat is een open standaard (ISO/IEC 26300:2006) die wordt onderhouden door een consortium dat OASIS heet. Als gevolg daarvan kan elke fatsoenlijke tekstverwerker (en zelfs MS Office 2003 en later) dit formaat verwerken.
Hetzelfde geldt overigens voor de andere OpenDocument-formaten (spreadsheets, presentaties, etc)
maar de gemiddelde Word gebruiker snapt vaak niet dat er naast .doc en .docx meer formaten zijn
De gemiddelde Word-gebruiker weet uberhaupt niets van extensies, omdat Windows die standaard verbergt. Ik zie het probleem dus niet zo. ;-)