moet je kijken of het gelijk is aan 1, dan "Ja" echoën en of het gelijk is aan 0 en dan "Nee" echoën. Daarvoor heb je nodig: [php]if[/php], [php]echo[/php], [php]operators.comparison[/php]
SELECT IF(voorbeeld=1,'Ja','Nee') AS voorbeeld
FROM tabelnaam;
Ik ga hierbij uit van een tabel met de naam 'tabelnaam' en een veld met de naam 'voorbeeld'.
Het voordeel hiervan is dat je in PHP de waardes 0 en 1 niet meer hoeft te vertalen in Nee en Ja.
[size=xsmall]Toevoeging op 13/11/2014 12:43:01:[/size]
Overigens, in het voorbeeld dat je gaf:
<?php
echo '<th>', $rows[voorbeeld],'</th><th>'
?>
moet $rows[voorbeeld] waarschijnlijk $rows['voorbeeld'] zijn.
zonder ' ' zou het een warning "ken de constante Voorbeeld niet, ik neem aan dat je de string 'Voorbeeld' bedoelde' moeten opleveren. (tenzij je foutmeldingen onderdrukt.)
Qua snelheid denk ik niet dat er een significant verschil in zit. Of je de ene of de andere manier gebruikt, kun je denk ik het beste laten afhangen van wat je verder nog met die waarde wilt doen.
Als het de bedoeling is om later wijzigingen in het record weer terug te schrijven, kun je beter een 0 of 1 ophalen uit de database en in PHP de vertaling naar ja en nee doen. Je hoeft dan later de ja en nee niet meer terug te vertalen naar 0 of 1.
Ook als je in je PHP-code veel if-statements hebt waarbij $row['voorbeeld'] in de conditie zit kun je beter de waarde 0/1 ophalen. Vergelijken met een integer is iets efficiënter dan vergelijken met een string.
Als je $row['voorbeeld'] echter alleen maar gebruikt om te tonen op het scherm, dan zou ik de vertaling al in de SQL-query doen.