Door
Lord Gaga
op 13-11-2014 20:10
gewijzigd op 13-11-2014 20:19
3.604 views
Hallo,
Al een tijdje zit ik er over na te denken om bij www.versio.nl een Cloudbox te kopen met een eenmalige DirectAdmin-licentie. Nu kan ik alleen nergens vinden of ik na het installeren van DirectAdmin gelijk beschik over:
- Een Webserver met o.a. PHP(5.5 / 5.6) en MySQL (5.7)
- Een Mailserver
- En alles wat hier nog meer bij komt kijken
Of moet ik dit alsnog handmatig installeren?
Ik heb namelijk niet heel erg veel ervaring met het opzetten van servers, dus als DirectAdmin dit allemaal voor je doet, zal dit mij enorm helpen.
Ik hoop dat iemand me hier wat meer over kan vertellen.
Dit installeert de installer allemaal vanzelf. Dus zorg voor een kale installatie van je OS, ZONDER webserver, mailserver, ftp-server, mysql-server etc...
Onthoud wel goed dat je na de installatie van DirectAdmin niet meer met yum of apt-get aan de slag moet gaan om de pakketten te upgraden.
Verder nog even een goede tip: Met alle respect dat je je wereld verder gaat verkennen met Linux en webservers, maar houd het liever wel bij persoonlijk gebruik. Je wilt niet door enig gestunt je klanten lastig vallen.
Dat ik daarna niets meer met yum of apt-get kan installeren vind ik helemaal niet erg, daar heb ik verder toch geen verstand van. :P
Ik hoopte er op dat alles via DirectAdmin moest gaan, werken met een GUI gaat me namelijk een stuk makkelijker af. Bedankt!
Edit:
Nog 1 dingetje, is het mogelijk om 1 cloudbox te verdelen in een deel dat de webserver draait en een deel waar ik een NodeJS server op kan draaien, of heb ik dan 2 clouboxen nodig?
Ik kan je vertellen dat het upgraden van de 'pakketten' zosls Apache, PHP, MySQL, FTP, Mail niet via een GUI gaat, maar via de command-line. Met de 'custombuild'. Hierover is een hoop te vinden.
Verder kan je (omdat DirectAdmin er zelf niks mee heeft te maken) gewoon NodeJS via YUM installeren.