Hallo,
Ik ben een beetje aan het prutsen met een oude pc. Maar sinds kort gaat die pc nog wel aan, maar loopt het vast na 7 seconden en word er een deel van het moederbord ZO HEET DAT HET MIJN VLOERKLEED LAAT SMELTEN. Dit is toch niet normaal. Weet iemand een reden hiervoor?

Pascal
Welk deel van je moederbord wordt heet? Processor?

Zit de fan erop en draait deze ook? Eventuele koelpasta niet vergeten?
Er zit gewoon een koeler op de processor en de koelpasta zit er ook gewoon op. Het is wel een deel wat in de buurt van de processor ligt
En hoe ziet het eruit?
Heb je een foto? Kan je het aangeven op een plattegrond van je moederbord? Tot nu toe is het gissen of je wat fout doet en of het een technisch defect is.
Als het enorm heet is dat het smelt, dan is je moederbord rijp voor de vuilnisbak. Tenzij je een tweaker bent die er niet voor schroomt om de onderdelen te vervangen met alle voorzichtigheid.
Het derde gele onderdeel lijkt niet geheel goed te zitten (de rechter).

Net als Aar, rijp voor de sloop. Met kerst er warmpjes bij zitten is goed. Een sauna is overdreven. Het kan tevens brand veroorzaken. Controleer of hij nog in de garantie zit en stuur hem eventueel terug.
Bas, wat lijkt er dan mis aan te zijn? Dat onderdeel word tevens ook het warmst van allemaal. En dat hij weg kan, heb ik ook niet echt veel problemen mee.
De foto is wat onscherp maar het onderdeel lijkt aan de rechterzijde afwijkend van de andere twee. Die zouden dezelfde vorm moeten hebben volgens mij. Mogelijk tegen aangestoten bij het bouwen of onderhouden.
te zien aan de onderdelen, is dit een stuk van de voeding:

de zwarte cilinders zijn elco's: capaciteiten, condensators.
De gele ringen zijn spoelen. Samen zorgen ze voor een stabiele gelijkspanning.

Dat een winding van een de spoel niet netjes ligt heeft mogelijk wat invloed op de netheid van de gelijkspanning, maar zou toch niet een fout moeten veroorzaken.

De zwarte blokjes met 3 pootjes lijken me de regelaars van de spanning. Helaas wat onscherp.

Dat voedingen warm worden, is niet uitzonderlijk, maar er moeten natuurlijk geen zaken gaan smelten

Is er niet een koeling uitgeschakeld?

Reageren