misschien wel een vraag die niet op te lossen is.

maar ik vraag me af waarom als je een styleheet aanpast en upload.
het dan een tijd (minuten) duurt voordat je de aanpassingen op je site ziet.

als ik hem upload en ga kijken op mijn site zie je in eerste instantie de oude instellingen nog. na een tijdje een keer refreshen zie je je nieuwe instellingen pas.
cache geheugen heet dat. Kan je browser zijn maar ook de webserver.
over het algemeen de browser.
ok kan je dit aanpassen naar sneller verversen???
Als het in de browsercache staat, dan moet je vaak met een F5 even de boel verversen.
Wat je ook zou kunnen doen is een argument meegeven aan de URL zodat iedereen direct de nieuwste CSS download zodra je jouw CSS-file geupdated hebt.

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="stylesheet.css?01022015" />

Het getal heeft verder geen betekenis, en kan van alles zijn. Zoals de datum van je laatste websiteupdate.

<?php
$file = 'stylesheet.css';
if (file_exists($file)) {
    $anticache = date ("dmY", filemtime($file));
} else {
	$anticache = '';
}
?>

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="stylesheet.css?<?php echo $anticache; ?>" />

hey -Aar-,

en ik neem aan dat ik dit dus gewoon op elke pagina moet plaatsen??

Vaak includeer je aan het begin van je site omdat je ook overal een vaste stylesheet gebruikt.
ja klopt dus je bedoelt een aparte pagina maken en deze overal includen.

dat wordt weer even al mijn pagina's aanpassen.

maar het is in ieder geval beter dan F5 hahaha.
Cache uitzetten is zinnig voor ontwikkeling.

Voor live sites... not so much.

Zo was de frontpage van "deze" website vandaag overdag knetter traag, omdat deze moest wachten op het jquery-bestand, wat deze site betrekt van http://code.jquery.com/jquery-latest.js.

Als je het bestand 1x binnen haalt en daarna niet meer opnieuw ophaalt (cache aan) heb je daar geen last van.
Maar met mijn oplossing forceer je de cache nadat je je CSS-file hebt geüpdatet.
Thomas van den Heuvel op 02/02/2015 00:04:07

Cache uitzetten is zinnig voor ontwikkeling.

En de cache uit of aan zetten doe je dan met de oplossing van Aar of ligt het ook aan de instellingen van de browser? Ik werk zelf met google chrome voornamelijk en heb er eerlijk gezegd nooit last van tijdens het ontwikkelen of na het uploaden.

Overigens zou ik de TS van harte willen aanbevelen om een webserver thuis te installeren. Onder windows kan dat met XAMPP of WAMP en nog beter is om linux Centos of Ubuntu te installeren met LAMP. (van dit alles is een online tutorial van te vinden).

Reageren