mysqli_query($dbcreat,
"UPDATE `berichten_muur` SET `like_account`='".mysqli_real_escape_string($dbcreat,$bb->like_account.$newlist2)."' WHERE `id`='".mysqli_real_escape_string($dbcreat,$_GET['nietlikes'])."'");
?>
Dit is het script dat gebruikers juist toevoegt aan de lijst.
maar nu is mijn vraag hoe haal ik weer gebruikers van de lijst af?
EDIT: Je hebt dit ook als TEXT opgeslagen in je database... AYY. Pas dat eerst maar eens aan.
---
Dat kan toch ook op user-id?
Stel dat je op een gegeven moment besluit dat iemand zijn gebruikersnaam mag veranderen. Dan zit je met allerlei "hard coded" username waarde in verschillende tabellen. Daarnaast is dat waarschijnlijk knetter-inefficiƫnt omdat er geen relatie tussen de tabellen bestaat op grond van gebruikersnaam (althans, ik hoop dat je je database zo niet hebt opgezet).
Gebruik je uberhaupt foreign keys in je tabellen?
Anyhoo, als dit een soort van "gebruiker X liked zut van gebruiker Y" dan kun je dit prima oplossen met user id's.
Eigenlijk zou elke tabel gemakshalve een auto-increment id moeten hebben waar je aan kunt refereren, behalve misschien koppeltabellen ofzo...
De aanpak die je hebt gehanteerd lijkt mij onhandig.
Het lijstje van namen wat nu in een tekstveld staat had je ook kunnen genereren aan de hand van een (koppel)tabel.
Het toevoegen/verwijderen van namen is dan een stuk eenvoudiger en eenduidiger. Ook de controle om te kijken of er al een "X likes Y" verband is is dan zeer simpel.
Ik zou je daarom ook aanmoedigen om je aanpak te herzien. Introduceer hiervoor een extra database-tabel.
Als ik goed begrijp dump je nu namen in een tekstveld om aan te geven dat iemand iets (niet) leuk vindt. Vervolgens wil je een gebruikersnaam weer uit zo'n tekstveld peuteren om ... wat te doen? Kijken of een gebruikersnaam in de tekst voorkomt, een naam te verwijderen uit deze tekst?
Maar wat je daar in feite doet is het simuleren van een relatie tussen twee dingen. Daar is toch juist een database(tabel bij uitstek) voor (geschikt)?
Dus in plaats van zoiets: users
1. henk
2. piet
3. klaas
4. hennie