Ozzie, ik neem aan dat we allemaal kunnen googlen. Nou, verander "taal" in je topic titel eens naar "nederlands" en voeg er eens aan toe over wat voor woordgroep het gaat en je krijgt "nederlands positie werkwoord". Typ dat eens in in google en merk op dat dit topic overbodig is :)
Dat is inderdaad het verschil tussen de rode en de groene volgorde. Zoals die link mooi uitlegt, spelen dialect maar ook persoonlijke voorkeuren en "andere factoren" een rol.
Ik zelf gebruik bijvoorbeeld in dit geval liever bestemd is dan is bestemd om te voorkomen dat ik de komma vergeet:
Moeilijk te formaliseren, met het heeft onder andere met "ritme" in de tekst te maken. Ik denk dat je dan de pauze eerder hoort en dus eerder een komma typt. Zoiets?
En voordat je je helemaal kapot staart op grammatica en ontleding: uiteindelijk is het de bedoeling dat je een zekere boodschap overbrengt. De vorm lijkt mij hieraan ondergeschikt / hier ondergeschikt aan.
>> Ik denk dat je dan de pauze eerder hoort en dus eerder een komma typt. Zoiets?
Oké, zelf heb ik dat niet zo maar het zou kunnen dat het voor jou zo werkt.
>> uiteindelijk is het de bedoeling dat je een zekere boodschap overbrengt.
Uiteraard, maar grammatica is een onderdeel van taal en dus wel degelijk belangrijk. Het is soms goed om je je ervan bewust te zijn dat je iets op een bepaalde manier doet (of juist niet), en vervolgens kun je je dan afvragen waarom je iets doet. Als je bepaalde manieren onbewust gebruikt, is de kans groot dat je ze continu door elkaar heen gebruikt. Dat kan er vervolgens weer voor zorgen dat teksten net niet helemaal prettig leesbaar zijn.