Momenteel zit ik met een probleem waar ik niet uit kan komen, ik haal namelijk met PHP data op uit mijn database en voer deze doormiddel van een array, maar op het moment dat ik json_encode uitvoer krijg ik een NULL terug bij data waar speciale tekens zoals ', /, - inzitten.
Na de connection met je database (met mysqli_connect()) de UTF-8 characterset instellen:
<?php
$conn = mysqli_connect("myhost","myuser","mypassw","mybd");
if(!$conn)
{
echo "Kan niet connecten met mysql server.";
exit;
}
mysqli_set_charset( $conn , "utf8" );
?>
Bij het versturen van json vanuit een php script eerst even een header meesturen:
<?php
header('Content-Type: application/json; charset=utf-8');
?>
Warning: mysql_set_charset() expects parameter 1 to be string, resource given in /home/blabla/db.php on line 10
lijkt me niet goed dit
[size=xsmall]Toevoeging op 16/05/2015 11:40:25:[/size]
$dbConnect = mysql_connect($dbHost, $dbUser, $dbPass)
or die("Er is een fout opgetreden, neem aub contact op met [email protected]");
mysql_select_db($dbName);
mysql_set_charset($dbConnect, "utf8");
json_encode() verwacht dat de input UTF-8 gecodeerd is. Als je een ander coderingsschema gebruikt (bv. Latin1) dan moet je het eerst omzetten naar UTF-8, anders kan je dit soort dingen krijgen. Om te weten waar het precies fout gaat kan je de functie json_last_error() gebruiken.
Iets waar je soms rekening mee wilt houden is dat PHP zelf niet naar encoderingsschema's kijkt, het verwacht dat de PHP scripts in Latin1 zijn. Sommige extenties kunnen alleen overweg met een subset van Unicode, alleen de BMP of soms ook de SMP, maar verder niet. Dat kan problemen geven met de overige 14 planes waarin ook de emoji zitten.