Beste allemaal,
Ik ben een registratiescript aan het maken. Dat zit qua techniek etc wel goed maar ik loop tegen de logica aan.
Iedereen die zich registreert kan zich aanmelden voor 1 workshops, van de 6 beschikbare workshops. Na alle validatie van het formulier wordt iedereen onder zijn identificatienummer en workshopinschrijving in de database gezet. (er wordt gevalideerd of er nog genoeg plaatsen zijn).
Nu wordt elke workshop op 2 momenten gegeven, en ik wil dat elke workshop, in de eerste en tweede ronde, gelijkwaardig bezocht worden. Om het tussen de workshops eerlijk te verdelen, is de limiet per workshop het aantal bezoekers gedeeld door het aantal workshops (keer twee, vanwege de twee rondes). Nu zit ik met het volgende: als x aantal bezoekers zich hebben aangemeld voor workshop y, hoe zorg ik dan dat er twee gelijke groepen ontstaan uit x?
Ik heb twee opties: 1) de eerste helft van de records van workshop y wijs ik toe aan workshopronde 1 en de tweede helft aan ronde 2. het probleem hiervan is dat ik ook graag zou willen zien dat de mensen random verdeeld zijn (ik heb reden om aan te nemen dat de ene helft anders zou kunnen zijn dan de andere helft qua mensen). dus dan is optie 2) het random toewijzen dmv rand() aan 1 van de 2 rondes per record, maar het probleem is daarvan dat ik dan niet zeker weet dat de groepen even groot zijn.
Hoe pak ik dit aan?
Jeroen
2.000 views