Hey mensen,
ik ben momenteel bezig met een projectje waar ik al een hele tijd mee in mijn hoofd loop.
Het gaat om een soort social media achtige pagina.
Omdat het social media is is beveiliging natuurlijk extra belangrijk.
Nou ben ik bezig een met het login systeem maar ik zit even met een vraag mbt. het inloggen, het gebruik van cookies in het bijzonder.
Ik wil het voor mensen makkelijk maken om in te loggen en ingelogd te blijven.
So far niks nieuws. Ook het ingelogd blijven op meerdere plekken is niks nieuws.
Ik weet dat ik dit met sessies kan doen die ik in de database opsla.
Maar is mijn problem waar ik tegenaan loop.
Hoe controleer ik met behulp van cookies of iemand is ingelogd op een veilige manier.
Nou heb ik daar een idee over en wil graag weten wat jullie er van denken of dat jullie ideeën hebben om dat netjes en veilig te doen.
Wat ik bedacht had is als volgt.
zodra de gebruiker de juiste gegevens heeft ingevuld voor het inloggen dan worden er een aantal gegevens verzameld.
1. Datum en tijd van inloggen
2. Session ID
3. Username
de datum tijd en Session id worden gehashed en in de cookie geplaatst same met de username.
Daarna wordt de username en de hash samengevoegd en nogmaals gehashed.
Deze hash gaat same met de username, date time de database in.
zodra de persoon weer op de website komt en de website de cookie ziet pakt hij de username en hash eruit en hashed deze.
deze hash die daaruit komt staat in de database en daarmee kan ik dan weer exact zien welke user het is en of hij daadwerkelijk is ingelogd geweest.
tot zover dus mijn idee.
Ik denk dat door het gebruik van de custom hash functie in mijn systeem er geen mogelijkheid is tot spoofen mits de inbreker weet hoe de hash wordt gegenereerd.
De username en hash in de cookie zijn ook nog eens tijd specifiek dus deze is altijd uniek en niet te achterhalen.
Plus omdat de username en hash same een andere hash hebben kunnen kwaadwillende hier helemaal niks mee.
zelfs een brute force attack zou niet kunnen aangezien het mijn plan is om mensen 3x 3 pogingen te blokkeren van de website.
Maar ja ik zou het zeer waarderen als jullie mij jullie visie zouden kunnen geven hierop.
Alvast bedankt!
Groeten,
Jeroen
1.074 views