Door
Richard Bakker
op 14-06-2015 19:07
gewijzigd op 14-06-2015 19:33
1.331 views
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw met php en databases. Nu dacht ik begrepen te hebben, door hier goed te lezen, hoe de syntax is.
Maar ik zit nu met een brandende vraag. Ik heb "stoel types" gedefinieerd, dit zijn gewoon kleuren overigens, en heb per type 20 stoelen in mijn database. Nu wil ik in php een lijst maken waar 10 random stoelen van hetzelfde type in zitten. Ik kreeg keer op keer dubbele stoelen in mijn lijst.
Nu hoop ik dit op te lossen door er twee queries van te maken. Eerst een random stoel, die in de array zetten. En vervolgens een loop dit nog 9 keer te doen maar dan met de voorwaarde dat het stoelnummer nog niet in de lijst mag staan. Nu is de vraag eigenlijk of iemand mij feedback kan geven over mijn benadering. Ik twijfel namelijk of het niet mogelijk is om met één query 10 verschillende stoelnummers te krijgen.
Hieronder staat mijn code.
Ik hoor graag wat van jullie
<?php
public function getStoel($stoeltype){
// hier haal ik een random stoel van het stoeltype wat is meegegeven op
$stoel = mysql_query("SELECT stoelnummer FROM stoel WHERE stoeltype = $stoeltype ORDER BY RAND() LIMIT 1");
// hier stop ik deze stoel in de tabel stoelen
$stoelen = ['$stoel'];
for($i = 1; $i <= 9; $i++)
// hier hoop ik 9x 1 random stoel toe te voegen van het stoeltype, maar met uitzondering van alle stoelnummers die al in de array zitten
{
$stoel = mysql_query("SELECT stoel FROM stoel WHERE stoeltype = $stoeltype AND stoelnummer != '$stoelnummer' ORDER BY RAND() LIMIT 1");
$stoelen [$i] = 'stoelnummer';
}
}
// ik wil op dit punt dus de array stoelen gevuld hebben met 10 stoelen
?>
Als stoelen in de tabel "stoel" uniek zijn doe je toch gewoon hetzelfde, maar dan met LIMIT 10?
m.a.w. 1 query met order by random() limit = 10 levert geen dubbele waardes op? het kan dan niet zo zijn dat de lijst vol komt met 3x stoelnummer 5 en 2x stoelnummer 1 en nog 5 andere stoelen?